nieuws

Rapport kraakt infrastructuur NS

bouwbreed

den haag ­ De kwaliteit van het Nederlandse spoorwegnet is onvoldoende om het groeiende aantal passagiers en het toenemende goederenverkeer op te vangen. Zo blijkt uit het rapport Benutten en Bouwen van de Nederlandse Spoorwegen.

Betere en op termijn meer infrastructuur moet de treinen op tijd laten rijden. Om de locomotief weer op de rails te krijgen is tussen nu en 2020 13 à 19 miljard euro nodig. Een plan om de kwaliteit van het openbaar vervoer al binnen vier jaar enigszins te verbeteren kost 2,4 miljard. Volgens dat voornemen kunnen in de Randstad treinen gaan rijden volgens een metrodienstregeling zodat er om de tien minuten een trein rijdt. Dit plan kan binnen vier jaar worden uitgevoerd. Mits de overheid zijn portemonnee trekt.

“Essentieel is dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het parlement ruimte geven voor dit plan”, constateert B. Meerstadt, directeur NS. “Daar horen wij bemoedigende reacties.”

Het rapport deelt dat optimisme allerminst: “Het Rijk investeert jaarlijks weliswaar fors in het spoor maar we moeten constateren dat het investeringsbudget tot 2010 vrijwel volledig is toegewezen aan projecten. De spoorsector realiseert zich ook dat in de huidige economische situatie een forse verhoging van het investeringsbudget geen haalbare kaart is.”

Vernietigend

Het onderzoek is vernietigend over de kwaliteit van het spoorwegnet. “De staat van de infrastructuur is slecht en het net is overbelast. Op veel plaatsen voldoet het spoor niet aan de milieunormen.”

Om de zaak uit het slop te trekken, zou eigenlijk een drastische uitbreiding van het spoor nodig zijn. Dit is te duur, maar kleinschaliger maatregelen zijn nodig, zoals beperkte uitbreiding van het spoor, aanpassing en beter gebruik van de bestaande faciliteiten.

“De Schipholtunnel, bijvoorbeeld, is onvoldoende ingericht voor de extra aanvoer die de opening van de Hogesnelheidslijn, de Hemboog en de boog bij Duivendrecht in 2007 met zich meebrengt. Op basis van Benutten en Bouwen wordt geanalyseerd welke benuttingsmaatregelen dat dreigende �infarct� kunnen voorkomen”, aldus het rapport.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels