nieuws

Plan Arcadis plaatst droogte in nieuw daglicht

bouwbreed

Met die optie komt ingenieursbureau Arcadis in een brief aan staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat. “Een verzoek van de Kamer van Koophandel Rijnland om te onderzoeken of per as zoet water naar Boskoop kon worden gebracht, zette mij aan het denken”, aldus initiatiefnemer N. Reichart van Arcadis West. “Waarom zouden we niet […]

Met die optie komt ingenieursbureau Arcadis in een brief aan staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat.

“Een verzoek van de Kamer van Koophandel Rijnland om te onderzoeken of per as zoet water naar Boskoop kon worden gebracht, zette mij aan het denken”, aldus initiatiefnemer N. Reichart van Arcadis West. “Waarom zouden we niet het bestaande ondergrondse net van leidingen gebruiken om in tijd van nood water te vervoeren? Met vrachtwagens rijd je op de wegen bij Boskoop al snel alles kapot.”

Na rekenwerk, verricht in samenwerking met specialisten van Boskalis, komt Arcadis tot drie manieren om efficiënt water aan te voeren. Naast het gebruik van de infrastructuur voor het verpersen van zand komen allereerst de buiten dienst gestelde leidingen van nutsbedrijven in aanmerking. Sluitstuk van de door Arcadis gepresenteerde aanpak vormt het transport door leidingen waarvan de capaciteit maar ten dele wordt benut.

Reichart: “Iedereen schrikt bij het zien van de hoeveelheid ondergrondse leidingen in Nederland. Sommige buizen bevinden zich ter conservering vol stikstof. Voorlopig richt onze aandacht zich vooral op de provincies in het westen. De leidingen liggen echter werkelijk overal.”

Eén van de leidingen waarop Arcadis het oog heeft laten vallen betreft de Waterleiding Rijn Kennemerland (WRK) , een pijp van anderhalve meter doorsnede. De leiding, aangelegd om Hoogovens aan koelwater te helpen, start bij Andijk en loopt verder naar Utrecht. Onderweg passeert de WRK talrijke leidingstelsels waarop koppelingen kunnen worden gemaakt.

Arcadis heeft becijferd dat via het bestaande net relatief gemakkelijk 100.000 kuub water per etmaal kan worden aangevoerd. Weliswaar is die slok acht keer kleiner dan deze zomer via het oppervlaktewater werd gepresteerd, maar in snelheid valt de pijpleiding niet te overtreffen. Amper anderhalf uur vergt de weg van het IJsselmeer naar hartje Zuid­Holland.

De ingenieurs van Arcadis bepleiten om onder regie van Rijkswaterstaat een privaat­publieke �breinbeuksessie� te starten om het plan van ondergronds watertransport handen en voeten te geven, met als deelnemers waterschappen, provincie en rijksoverheid.

“Het idee van het ondergrondse watertransport plaatst de discussie over de waterberging in een nieuw daglicht”, aldus Reichart. “De vraag is inderdaad of bijvoorbeeld de Woudse polder nog moet worden gereserveerd voor wateropslag. Aardig aan de gedachte is ook dat het water niet alleen maar aan­ maar net zo goed kan worden afgevoerd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels