nieuws

Out of the closet

bouwbreed

Ondanks alle sombere geluiden over de overheidsfinanciën en onze economie merk ik op de koopwoningmarkt meer beweging dan begin van dit jaar. Het lijkt wel of alle doemdenkers over deze koopmarkt het mis hadden of juich ik te vroeg? In ieder geval is het voor verkopers van bestaande en nieuwbouwwoningen nu zaak om in actie […]

Ondanks alle sombere geluiden over de overheidsfinanciën en onze economie merk ik op de koopwoningmarkt meer beweging dan begin van dit jaar.

Het lijkt wel of alle doemdenkers over deze koopmarkt het mis hadden of juich ik te vroeg? In ieder geval is het voor verkopers van bestaande en nieuwbouwwoningen nu zaak om in actie te komen en hun woningen te verkopen.

Zelfs de president van De Nederlandsche Bank is zwijgzaam geworden over de situatie op de markt van koopwoningen. Ik hoor en lees hem niet meer met zijn �Donner­und­Wetter­verhalen�, dat deze markt binnenkort zal instorten. Ook het weekblad der weekbladen The Economist komt ten aanzien van ons land bijna terug op haar doemverhalen dat de koopprijzen in ons land binnenkort met 40 procent zullen dalen. De Amsterdamse krant Het Parool is nog de enige die haar doemverhalen volhoudt en daarmee verlaagt zij zichzelf volgens mij tot een lokaal buurtblaadje. Zulke onheilvoorspellers kom ik ook wel tegen in de hoofdstedelijke Kalverstraat, gezeten op een versleten deken en tokkelend op een banjo met te weinig snaren, hun bizarre voorspellingen zingend.

Wist u dat er in de jaren 2001 en 2002 meer woningen verkocht zijn dan in de zogenoemde hoogtijjaren 1998 en 1999? En vergeten de onbenullen die de huidige situatie op de koopwoningmarkt durven te vergelijken met die in 1981, dat toen de hypotheekrente 12,8 procent bedroeg en nu 4,3 procent? De koopprijzen nu zijn nog steeds 2,2 maal hoger dan in 1993. Natuurlijk zijn er vlak na de zomervakantie meer executieveilingen van huizen en flats van mensen die hun hypotheeklening en dito rente niet meer betalen, dan in de loop van een heel jaar. Maar daarmee is het nog lang niet zeker dat dit het gehele jaar zo blijft.

U begrijpt dat ik net zo nieuwsgierig als u ben naar de derde kwartaalcijfers van de koopprijzen van bestaande woningen van de makelaarsvereniging NVM. Binnen twee weken zullen we het weten. Stijgen de prijzen, dalen ze werkelijk of blijven ze min of meer gelijk? Maar dat betekent nog niet de verkopers van woningen nu stil kunnen zitten. Er is juist een reden te meer om in actie te komen.

Uit het Woningbehoefte Onderzoek 2002 blijkt ook dat 737.000 huurders hun huurwoning willen kopen. Hoe bestaat het dan dat de woningcorporaties zo weinig woningen verkopen en zeggen dat ze te weinig geld hebben voor nieuwbouwwoningen? Mij dunkt dat Den Haag nu echt in actie moet komen om deze corporaties te dwingen woningen te verkopen aan zittende huurders die dat ook werkelijk willen.

Verkopen van woningen moet volgens mij ook minder orthodox gebeuren. De reflex van de gemiddelde projectontwikkelaar, makelaar of andere woningverkoper bestaat hoofdzakelijk uit nog een advertentie plaatsen, een nieuwe brochure plaatsen, zelfs een website lanceren.

In een wereld waar consumenten de gehele dag voor nieuwe producten op allerlei manieren verleid worden, past die ouderwetse communicatie niet meer.

De woningverkoper moet de aspirant­koper dus verleiden. Verleiden kan met schoonheid, maar ook met prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen.

Er bestaat een ongeschreven wet dat nieuwbouwwoningen goedkoper moeten zijn dan bestaande koopwoningen. Dat is nu andersom, en toch klagen projectontwikkelaars dat hun nieuwbouwwoningen niet te verkopen zijn. Dus verlaag die prijs en spring niet in paniek door koopwoningen om te zetten in huurwoningen, want daarvan krijgt u later spijt. Biedt gratis keukens, badkamers, een auto en voor vijf jaar een gratis hypotheeklening aan. Neem een voorbeeld aan de autobranche, die ook met allerlei extra�s werkt en drie jaar gratis een autofinanciering aanbiedt. Als de consument maar een auto koopt, waarom dan niet hetzelfde doen met huizen en flats.

Tot slot verkopers van woningen zijn te veel verwend geweest in ons land. Altijd stond men sinds 1986 in de rij bij nieuwe projecten. Tien, twintig, dertig gegadigden voor een koopwoning. En nu: is men op IJburg al blij dat ze in een maand tien woningen verkopen op een plan van totaal 18.000 woningen. Bij verkopen van woningen gaat het niet alleen om het verkopen van stenen, het verzorgen van een hypotheeklening en het kunnen parkeren van de auto. Wonen heeft alles met emotie te maken en verkopen met illusies. Kijkt u maar eens een avond tv­reclame en u zult merken hoeveel fabrikanten nog meer illusies aan de man/vrouw brengen. Verkoop een stad, regio of dorp, verkoop een wijk of buurt, verkoop cultuur en scholen. Zet geen huurders naast woningeigenaren in een straat, dat vinden zij niet leuk. Ga de boer op met uw koopwoningen, organiseer per gemeente of regio koopwoningbeurzen, waar consumenten gratis met u kunnen kennismaken. Doe wat en kom uit die stoffige kast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels