nieuws

Massale fraude met export bouw­ en sloopafval

bouwbreed

den haag ­ Exporteurs van bouw­ en sloopafval frauderen massaal, zegt PvdA­Kamerlid D. Samsom. Hij kreeg een telefoontje van een bedrijf dat uit deze situatie wil stappen en ging zelf polshoogte nemen.

Zijn betoog in een debat met staatssecretaris Van Geel (milieu) over het onderwerp wekte de wrevel van de bewindsman. Hij zei dat de parlementariër schromelijk overdreef. Het kamerlid heeft zich echter de afgelopen maanden naar eigen zeggen “in het afval gestort” en vertelt wat hij heeft gezien.

Samsom heeft in twee maanden tijd bezoeken afgelegd aan afvalverwerkers en schrok van wat hij daar zag. “Ik heb in die tijd veel geleerd en snap nu dat er niks van klopt. Van Geel zegt dat VROM niet blind achter de knoppen zit, maar als je de exportvergunningen ziet, ga je daar anders over denken. Hij vraagt zich af waarom de bewindsman enerzijds zegt dat er niet zoveel aan de hand is, maar anderzijds wel Justitie inschakelt voor een onderzoek.

De eerste helft van dit jaar is al 600 miljoen kilo bouw­ en sloopafval met bestemming Duitsland geëxporteerd, omdat storten daar een stuk goedkoper is en er minder strenge eisen gelden ten aanzien van afvalscheiding. Bovendien zijn de sorteermogelijkheden in Duitsland soms beter. “Voor hout is dat juist. Wij hebben geen spaanplaatindustrie en zij wel. Maar ik heb ook gezien dat afval in twee hopen was verdeeld. Beide zijn op de stort gegaan”, zegt de voormalig actievoerder van Greenpeace.

In de beschikkingen van verschillende bedrijven komen exact dezelfde getallen voor. Zo valt op dat de export naar het bedrijf Kost Entsorgung in het Duitse Bochum steevast een flink percentage mineralen heeft, variërend van 8 tot 20 procent. “Dat kan niet. In Nederland moet je eerst je best doen om zo goed mogelijk te sorteren voordat je mag uitvoeren. Zand mag je niet eens exporteren. Hier staan mooie zeeftrommels om het zand eruit te halen.”

Hem viel ook op dat de exportbeschikkingen van verschillende bedrijven naar dezelfde buitenlandse sorteerders opvallende gelijkenissen vertonen. “Waarschijnlijk gewoon gekopieerd van conculega�s.”

Maar de exportvergunningen bevatten meer rare zaken. In de tekst staat bijvoorbeeld “de over te brengen afvalstoffen, bij elk individueel transport, dienen te beschikken over dezelfde fysische en chemische eigenschappen”. Een onmogelijke opgave, aangezien een beschikking, zoals bijvoorbeeld voor 20.000.000 kilogram residu na sortering van bouw­ en sloopafval. Dat betekent 1250 transporten. “Al die vrachtwagens zouden exact dezelfde samenstelling moeten hebben. Dat lukt nooit, maar valt ook niet te controleren.”

Bij de firma Kost heeft Samsom Nederlandse vrachtwagens gezien. Het bedrijf heeft voor het sorteren een lopende band staan waar mensen het vuil handmatig sorteren. “Dat ding is 80 centimeter breed. Als het afval daar 2 meter dik op ligt is het onmogelijk te sorteren. Dat verdwijnt allemaal op de grote hoop”, meent Samsom. Bovendien heeft hij in de drie keer dat hij het bedrijf in de zomer bezocht, de band nooit zien werken, omdat die kapot zou zijn.

Samsom ziet als enige oplossing tegen de fraude het stilleggen van de export van bouwafval. Van Geel heeft echter expliciet gezegd dat dat niet aan de orde is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels