nieuws

Kwartje van Peijs

bouwbreed

Het kwartje van Kok is de redding voor de bouw. Mevrouw de minister, goed gedaan en bedankt namens de sector! Misschien is het een goed idee om de suggestie van staatssecretaris Schultz van Haegen over te nemen en in het vervolg te spreken over het Kwartje van Peijs. De jaarlijkse extra impuls van 530 miljoen […]

Het kwartje van Kok is de redding voor de bouw. Mevrouw de minister, goed gedaan en bedankt namens de sector! Misschien is het een goed idee om de suggestie van staatssecretaris Schultz van Haegen over te nemen en in het vervolg te spreken over het Kwartje van Peijs.

De jaarlijkse extra impuls van 530 miljoen euro van de brandstofaccijnzen maakt alle bezuinigingsrondes goed. Per saldo gaat het budget voor infrastructuur met miljoenen omhoog en dat is positief nieuws voor een Rijksbegroting waarin 17 miljard wordt bezuinigd.

Tot 2010 komt 3,7 miljard euro extra vrij door het kwartje dat Peijs wist binnen te slepen bij de onderhandelingen voor het regeerakkoord. Zij wist het kabinet te overtuigen dat infrastructuur de smeerolie van de Nederlandse economie vormt. Zonder doorstroming op weg, spoor of water komt geen bedrijf vooruit. Balkenende bleek gevoelig voor dit argument en het kwartje ging niet terug naar de burger, maar werd bestemd voor onderhoud en filebestrijding.

Toegegeven, in 2004 en 2005 wordt het bikkelen, want Zalm (financiën) houdt het �kwartje� nog even achter. Het geld verdwijnt niet in de staatskas, maar komt vanaf 2006 alsnog in z�n geheel naar Verkeer en Waterstaat. Dat is te zien in de begrotingen. Vanaf 2006 springen de budgetten met miljoenen omhoog.

Tegelijk schuift Peijs 23 nieuwbouwprojecten naar achteren. Daarmee komt 2,3 miljard euro vrij. Ook op personeel wordt bezuinigd en Zalm houdt daarnaast ruim 750 miljoen in zijn zak door prijzen over 2003 niet volledig te compenseren. Bij elkaar een miljard aan besparingen die afgaan van de inkomsten van het kwartje en geen gaten slaan in budgetten.

Want daar staat tegenover dat 2,8 miljard meer vrijkomt voor onderhoud aan de rijks­, spoor én vaarwegen. De HSL en Betuwelijn blijven buiten schot en de minister spaart ook andere projecten in de uitvoering. Daarnaast is er extra geld voor filebestrijding, de A4 Midden­Delfland, de zeedijken en baggerwerkzaamheden.

Niet dat het nu allemaal makkelijk zal worden: het economisch tij is dramatisch slecht en de onderlinge concurrentie moordend.

Maar zonder het kwartje was het zeker een slagveld tussen bouwers geworden die veel aannemers niet zouden overleven. Dankzij het kwartje van Peijs blijft het leed nu waarschijnlijk beperkt tot een paar rake klappen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels