nieuws

Keiharde garanties rangeerterrein Venlo

bouwbreed

venlo ­ Nu het NS­rangeerterrein in het centrum van Venlo lijkt te blijven, zet de gemeente in op een zeer strenge milieuvergunning.

Dat bleek gisteren tijdens een gezamenlijke persconferentie van onder meer Venlo en ProRail. Daarbij werd de zoveelste verkenningsstudie gepresenteerd van een stuurgroep, waarin onder meer gemeente, provincie en ProRail zitting hebben. Venlo blijft weliswaar aandringen op verplaatsing van het rangeerterrein noordwaarts, maar gezien de kosten (134 miljoen euro) is het onwaarschijnlijk dat het Rijk daarmee instemt. In de gisteren gepresenteerde studie worden enkele aanbevelingen aan de ministers van VROM en Verkeer en Waterstaat gedaan, zoals het inzetten van multilocs, die zowel het Nederlandse als het Duitse spoorwegennet aankunnen. Dan hoeft er niet meer gerangeerd te worden.

Maar zo�n maatregel is niet afdwingbaar. Daarom stelt Venlo een limiet aan het rangeren en moet een aanzienlijk deel van het transport vanaf 2007 via de Betuwelijn verlopen. De Venlose wethouders Frey en Stelders hamerden erop, dat de beperkte vergunning hoe dan ook gehandhaafd zal worden. Maar wat er in de praktijk gebeurt, als er opeens tienduizend extra LPG­wagons door Venlo moeten, weten zij ook niet. “Desnoods gaan we als college dwars op de rails liggen”, zei Frey. Het Rijk beslist zeer binnenkort wat er met het rangeerterrein in Venlo gebeurt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels