nieuws

HPX­drive houdt grijper storingvrij

bouwbreed

Het bedrijf uit het Duitse Waakirchen ontwikkelde zelf de draaimotoren en de bijbehorende grijperschalen. De fabrikant ontving er de IF Design Award 2003 voor. De draaimotor en de aandrijving voor de grijperschalen vormen een geheel. Het systeem laat met een eendelige hydraulische plunjer gelijktijdig twee transmissie­assen in tegenovergestelde richting bewegen. Deze assen draaien door de […]

Het bedrijf uit het Duitse Waakirchen ontwikkelde zelf de draaimotoren en de bijbehorende grijperschalen. De fabrikant ontving er de IF Design Award 2003 voor.

De draaimotor en de aandrijving voor de grijperschalen vormen een geheel. Het systeem laat met een eendelige hydraulische plunjer gelijktijdig twee transmissie­assen in tegenovergestelde richting bewegen. Deze assen draaien door de helixschroefdraad die erop is gesneden. Deze constructie laat de schalen absoluut synchroon open en dicht gaan. Er kan ook geen speling ontstaan zodat er geen materiaal uit een eenmaal gesloten grijper kan vallen.

Alle hydraulische verbindingen zijn in de aandrijving verwerkt. Verbindingsslangen ontbreken en daarmee verdwijnt het gevaar van lekkende en losgetrokken slangen. De assen van de aandrijving lopen uit in een vierkante kop. Daaraan zijn de grijperschalen met een klemjuk en in totaal acht schroeven bevestigd. Door die los te draaien kan de aandrijving van andere schalen worden voorzien en zo voor ander werk geschikt worden gemaakt.

Tweeschalengrijper

Kinshofer levert een grote en een kleine tweeschalengrijper, een universele grijper en speciale grijpers voor stenen, (rond)hout en de groensector. De producent bouwt ook grijpers met een elektrisch aangedreven hydraulisch aggregaat die bijvoorbeeld in combinatie met bovenloopkranen worden gebruikt.

De fabrikant benadrukt dat de grijper zonder smering toekan. In de constructie ontbreken de bouten voor de cilinder en de schalen. Alle draaiende onderdelen lopen in een oliebad. Ter vergelijking wijst Kinshofer erop dat de constructie van een �gewone� cilindergrijper zo�n tien bouten telt.

De conventionele grijper bereikt de maximale kracht wanneer de schalen onder een hoek van 45 graden staan. De uitvoering van Kinshofer zet onder alle hoeken de maximale kracht op de schalen. Daarmee kan deze grijper ook makkelijk harde en verdichte bodems openbreken.

Kinshofer schrijft een oliedruk van 250 tot 320 bar voor. In de HPX­drive beschermen vier begrenzingsventielen de draaimotor tegen een te hoge druk. Daarmee vervalt de noodzaak om de kraan van overdrukventielen te voorzien.

De verbeteringen maken de grijper duurder dan de gebruikelijke uitvoeringen. Omdat de grijper geen onderhoud vergt, worden de meerkosten volgens de fabrikant ruimschoots gecompenseerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels