nieuws

BAM hoopt op doorbraak pps

bouwbreed

bunnik ­ De Koninklijke BAM Groep hoopt dat de aanbesteding van de N31 voorbode is van een echte doorbraak van pps­contracten in de infrastructuur. De behoefte aan infra is groot, maar gebrek aan overheidsgeld houdt investeringen op. Private financiering is dan de oplossing.

“De discussie over publiek­private samenwerking in de infrastructuur blijft nu te vaak steken op de investering. Veel belangrijker is het te praten over de risico�s die naar de opdrachtnemer worden geschoven. Zeker als het gaat om risico�s die de opdrachtnemer niet kan beheersen”, zegt BAM­bestuurder N. de Vries. Binnen de Raad van Bestuur van �s lands grootste is hij verantwoordelijk voor de infra­tak.

BAM heeft inmiddels de nodige ervaringen opgedaan met pps­projecten. Zo is het Bunnikse bedrijf samen met onder meer Fluor Daniel en Siemens betrokken bij de bovenbouw van de HSL­Zuid. “Daarin zijn we akkoord gegaan met een heel hoge beschikbaarheid van het spoor. Dat is nooit eerder vertoond.” Ook bij de A59 en nu dus de N31 is BAM betrokken, om nog maar niet te spreken van de talloze projecten in Engeland waar BAM via HBG Construction en Edmund Nuttal een steeds grotere speler wordt op het gebied van private financiering.

De discussie over de investeringen heeft ervoor gezorgd dat pps op rijksniveau slechts mondjesmaat van de grond is gekomen de afgelopen jaren. Op gemeentelijk niveau en ook bij waterschappen is het fenomeen al veel vaker succesvol toegepast. Bij de rijksoverheid werd vaak gezegd dat “minister Zalm veel goedkoper kan lenen dan de private sector”.

“Waar het om draait is het veel beter beheersen van de totale bouwketen, van ontwerp tot en met onderhoud. Dat is naar mijn mening kostenbesparend”, zegt De Vries. Of het net als in Engeland mogelijk is 15 procent te besparen, weet hij niet. Dat hangt ook af van de vraag hoe breed de scoop van een project wordt gemaakt. “Als de scoop breder wordt, kun je de keten nog beter beheersen en dus meer besparen”, meent hij.

Een absolute voorwaarde is in zo�n geval een deskundige opdrachtgever. “Er wordt weleens gedacht dat een opdrachtnemer blij is met een opdrachtgever die zit te slapen. Niets is minder waar”, aldus De Vries. “Werken in een pps eist juist een heel bekwame opdrachtgever die het klappen van de zweep kent. Pas dan is het mogelijk goede afspraken te maken over bijvoorbeeld de risicoverdeling.”

Onder de huidige omstandigheden ziet De Vries kansen voor concessies in de infrastructuur. Zeker als die worden gekoppeld aan beprijzen van weggebruik ­ “dat is een fair systeem ­ , ligt er een wereld voor de infrabouwers open.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels