nieuws

ANWB: Meer overstappunten aan stadsrand

bouwbreed

DEN HAAG ­ Nederland moet meer plekken krijgen waar automobilisten, motorrijders en (brom)fietsers kunnen overstappen op het openbaar vervoer. Dat stelt de ANWB na een inventarisatie van alle zogenoemde P+R­plaatsen. Vooral aan de rand van grote steden zijn er volgens de toeristenorganisatie te weinig mogelijkheden om te parkeren en met goed en snel openbaar vervoer […]

DEN HAAG ­ Nederland moet meer plekken krijgen waar automobilisten, motorrijders en (brom)fietsers kunnen overstappen op het openbaar vervoer. Dat stelt de ANWB na een inventarisatie van alle zogenoemde P+R­plaatsen. Vooral aan de rand van grote steden zijn er volgens de toeristenorganisatie te weinig mogelijkheden om te parkeren en met goed en snel openbaar vervoer verder te reizen.

In 1977 opende de ANWB samen met de Nederlandse Spoorwegen de eerste P+R­locatie. P+R staat voor Parkeren en Reizen. Inmiddels zijn er vierhonderd overstappunten, honderd te weinig zegt de ANWB. Uit onderzoek onder de leden blijkt er volgens een woordvoerder “een behoorlijke behoefte te bestaan aan alternatieven om de stad te bereiken”.

Uit de inventarisatie blijkt dat met name Den Haag en Eindhoven de mogelijkheden om buiten de stad overstapplaatsen te creëren onvoldoende benutten. De twee steden kunnen volgens de ANWB een voorbeeld nemen aan Rotterdam en Groningen. De ANWB streeft ernaar om iedere invalsweg van elke grote stad te voorzien van een parkeerplaats met goede verbinding naar bus, tram of trein. Voor en door leden heeft de ANWB op zijn internetpagina alle locaties omschreven. De lijst staat sinds gisteren op het net. Per locatie zijn de eigenschappen zoals de verbindingen, parkeerkosten, aanwezigheid van een bewaakte fietsenstalling, greenwheels (soort witte auto) of fietsverhuur opgesomd. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels