nieuws

‘We varen ons drie slagen in de rondte’

bouwbreed

den haag ­ Zo extreem laag als het waterpeil nu is, heeft P. Nobel van Van Nieuwpoort Grind en Zand BV het nog nooit meegemaakt. En of je nu schipper bent of grondstoffenleverancier van zand en grind, “het kost aan alle kanten geld”

“De laagwatertoeslagen compenseren het verlies niet”, zegt C. de Vries, directeur van de Koninklijke Schuttevaer. Meestal houden binnenvaartschippers in de jaarcontracten rekening met zo’n twee weken laag water die doorgaans in september of oktober plaatsvinden en wordt per ton lading een hogere prijs berekend. “Nu zitten we al in de vierde week en is het begin augustus”, schetst De Vries de situatie.

Onder laag water wordt 2,50 meter vaardiepte verstaan. Nu is dat 2,40 meter. De schepen kunnen 30 tot 40 procent minder lading meenemen. En hoewel het nog lang niet zo erg is als in 1962 ­ “toen kon je door de Rijn heenlopen”, zegt de Vries ­ moet het volgens hem niet veel lager worden. “We varen ons nu al drie slagen in de rondte.”

Vooral de vaart uit Duitsland en Zwitserland heeft te lijden onder het lage waterpeil. “Op de Bovenrijn en ter hoogte van het Middenrijngebied zakt het water het meest”, zegt Nobel.

Fractie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels