nieuws

Renovatie Moerdijkbrug loopt forse vertraging op

bouwbreed

moerdijk ­ De renovatie van de Moerdijkbrug loopt ernstige vertraging op. Hoofdaannemer Hollandia verwacht pas vrijdag klaar te zijn met de klus die al zondag geklaard had moeten worden. De Nederlandse Spoorwegen hebben bij netbeheerder Prorail een schadeclaim aangekondigd.

Het loswrikken van de oude spoorbielzen blijkt heel wat meer voeten in aarde te hebben dan vooraf gedacht. De houten dwarsliggers met daarop de spoorstaaf gemonteerd, worden vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven. Het systeem van gegoten staven maakt de Moerdijkbrug uit 1872 stiller en onderhoudsarmer. De aannemers die op de brug aan de slag zijn dienen twee sporen met een gezamenlijke lengte van 4320 meter te vervangen. Bij de renovatie wordt bijna 1,5 miljoen kilogram staal verwerkt en ruim 35 kilometer kabel vernieuwd. De uitvoering van het project ligt in handen van Hollandia, Strukton en Mercon Steel. Een groep van 190 personen werkt in ploegendienst dag en nacht aan de brug.

Tijdens de werkzaamheden is over één baan slechts beperkt treinverkeer mogelijk. Topman A. Veenman van de NS is gegriefd dat Prorail zijn afspraken niet nakomt. “Het gebeurt te vaak dat werkzaamheden niet op tijd klaar zijn. Ook komt regelmatig voor dat na het installeren van de nieuwe spullen er dagenlang storingen zijn”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels