nieuws

Martens en Van Oord: werken op de grens van land en water

bouwbreed

Martens en Van Oord: werken op de grens van land en water

Het begon allemaal in 1986. De toen 34­jarige Teus van Oord wilde voor zichzelf een zaak opbouwen na 17 jaar bij Van Oord Werkendam, nu Ballast Ham Nederland, gewerkt te hebben. “Op mijn zeventiende heb ik twee weken op de MTS gezeten. Toen heb ik tegen mijn moeder gezegd dat ik wilde werken. Ik kwam bij VOW als hulpuitzetter. Binnen enkele weken had ik al HTS­praktikanten die ik moest leren uitzetten. Op mijn achttiende uitzetter en via uitvoerder op mijn vierentwintigste hoofduitvoerder”, lepelt Van Oord zijn carrière op bij zijn naamgenoten. “Als het al familie is, dan een paar honderd jaar terug.”

Om met weinig eigen geld een behoorlijke levensvatbare zaak op te zetten, was echter wat. Hij volgde het advies op om een partner te zoeken die al aanschurkte tegen wat hij wilde. Het werd Martens, een transportbedrijf met zeven wagens op de weg en een shovel. “Het bedrijf Martens legde 20.000 gulden in de pot en ik stopte er ook 20.000 gulden eigen geld in. Met die 40.000 gulden zijn we in april 1986 begonnen met het nieuwe bedrijf Martens en Van Oord. Het eerste jaar draaiden we een omzet van 2,5 miljoen gulden. In 1992 haalden we al 12 miljoen gulden, in 1997 30 miljoen gulden. Nu hebben we zo’n 150 man in dienst en een omzet van rond de 40 miljoen euro. We hebben de grootste binnenvaarthopperzuiger met een beuninhoud van 1500 kuub en 75 stuks grootmaterieel. Tot de vakantie hadden we daar nog dagelijks 100 stuks van bijgehuurd van derden.”

Het bedrijf, dat nu van Van Oord alleen is, “de aandelen van Martens heb ik overgenomen nadat hij heeft aangegeven dat de zaak hem boven het hoofd begon te groeien”, werkt op de grens van land en water. Het is gespecialiseerd in precisieontgravingen. De Sophiatunnel in de Betuwelijn, die wij samen met Boskalis en Heijmans hebben uitgevoerd, is daar een voorbeeld van. Tussen 10.000 palen moest grond worden weggegraven. Met behulp van GPS en TRK is dat uitstekend gegaan. “We hebben maar drie palen beschadigd.”

Voor de HSL­Zuid in Brabant heeft Martens en Van Oord een belangrijk deel van de grond geleverd en op een aantal plaatsen ook werk gemaakt. Binnenkort wacht een nieuwe grote klus, de Blauwe Stad in Groningen. In anderhalf jaar tijd moet daar 4,5 miljoen kuub grond worden verzet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels