nieuws

Utrecht past zwart asfalt toe in busbaan

bouwbreed

utrecht ­ De busbaan die Leidsche Rijn met het centrum van Utrecht verbindt, wordt uitgevoerd in zwart asfalt in plaats van in beton. Met deze keuze maakt het college van Utrecht de weg vrij voor een snelle hervatting van de aanleg van de openbaarvervoertracés in de grootste Vinex­ locatie van ons land.

De werkzaamheden aan de busbaan liggen stil, mede wegens onduidelijkheden over de vraag of beton wel de meest ideale materiaalkeuze was. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat de bodem in Leidsche Rijn zich inderdaad beter leent voor asfalt: “uit het onderzoek blijkt dat de ondergrond de houdbaarheid van een betonbaan gedurende veertig jaar niet garandeert”, aldus de gemeente. “Het toepassen van asfalt is bovendien rond de 4 miljoen euro goedkoper”.

Uitgangspunt is dat een betonbaan zich gedurende de geëiste levensduur niet meer dan 5 centimeter mag zetten. “Gelet op de bouwactiviteiten in de wijk en de ongelijkmatige samenstelling van de grond wordt de kans op breuken in het beton te groot. Gemeenten in het westen van het land kiezen juiste vanwege de zettinggevoelige ondergrond bijna altijd voor asfalt”. Waarom Utrecht niet van meet af aan voor asfalt heeft gekozen is niet helemaal duidelijk.

Dat de gemeente voor zwart en niet ­ zoals voor de busbaan in de binnenstad ­ voor rood heeft gekozen, heeft twee redenen: allereerst blijkt de rode epoxy toplaag onvoldoende duurzaam. Verder past rood goed in het historische karakter van de binnenstad, waar de busbaan zich tevens via de kleur moet onderscheiden van de normale wegen. De busbaan naar Leidsche Rijn voert door landelijker gebied en is vrij liggend. De aanleg van asfaltbaan start nog dit najaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels