nieuws

Proef Overschie smaakt naar meer

bouwbreed

den haag ­ De 80­kilometerproef bij Overschie is zo succesvol dat minister Peijs (verkeer) de maatregel op meerdere plaatsen wil toepassen. Zij kijkt met haar collega’s van VROM en Justitie waar de maatregel ook succes kan hebben. Dat hangt af van de ligging van het bewuste stuk snelweg.

Peijs schrijft de Kamer dat de luchtkwaliteit langs het 2 kilometer lange weggedeelte op de A13 is verbeterd en de geluidhinder is afgenomen. De doorstroming was soms nog een probleem, maar de vertragingsduur kwam niet boven de 40 seconden. Overigens is het succes op de weghelft Rotterdam­Den Haag groter dan de andere kant op. Volgens de onderzoekers komt dit doordat weggebruikers hun vaart moeten verminderen van 120 naar 80 binnen een lengte van 1 kilometer. Ook de files richting Hoek van Holland en Utrecht deden de doorstroming in deze richting geen goed. De geluidhinder nam af met 3 tot 5,7 decibel. Vooral het ontbreken van ‘snelheidspieken’ in de nacht is de omwonenden volgens het onderzoek goed bevallen en dat kan een positief effect hebben op de gezondheid. Niet alleen de snelheidsbeperking verminderde de geluidsoverlast, ook de vervanging van het asfalt door een nieuwe laag zeer open asfalt beton (zoab) heeft daaraan bijgedragen. De luchtkwaliteit is met 10 procent verbeterd. De uitstoot van schadelijke stoffen is met ongeveer een kwart per voertuig gedaald.

Criteria

Peijs heeft besloten dat de proef bij Overschie langer duurt. Samen met haar collega’s stelt ze een lijst met criteria op waar locaties aan moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een dergelijke proef. De effecten zijn namelijk afhankelijk van de ligging van het traject ten opzichte van bebouwing, het verkeersaanbod, mate van filevorming en bijvoorbeeld aanwezigheid van andere bronnen van luchtvervuiling. Ook is strikte handhaving van de snelheid een voorwaarde. Bij Overschie was daarvoor de trajectcontrole ingevoerd, die de gemiddelde snelheid meet over de 2 kilometer. In het jaar van de proef zijn ongeveer tweehonderdvijftigduizend boetes uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Milieudefensie: 80 rond grote steden Milieudefensie heeft op basis van klachten van omwonenden een lijst vastgesteld met andere snelwegen voor de 80 kilometer proef. De vereniging wil zo snel mogelijk minder snelheid op de volgende wegen: De ruit van snelwegen rond Rotterdam, de hele ringweg A10 rond Amsterdam, de A16 door Dordrecht en Zwijndrecht, de A12 bij Voorburg en de A4 langs Rijswijk Ypenburg, Leidschenveen en Leiderdorp. De A13 door Delft, de A2, A27 en A12 rond en door Utrecht en de A9 en Gaasperdammerweg onder Amsterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels