nieuws

Bouw heeft grote moeite met aslast en totaalgewicht

bouwbreed

den haag ­ Ruim 16.000 vrachtwagens, waarvan 7500 kippers, vervoeren bouwmaterialen in Nederland. De sector zorgt voor eenderde van het totale vervoerde gewicht. Om overbelading tegen te gaan, controleert de inspectie van Verkeer en Waterstaat deze zomer extra op bouwverkeer.

Afgelopen week ging Cobouw mee op inspectie. Slechts een klein deel van het passerende bouwverkeer wordt daadwerkelijk aangehouden. Vaak selecteren inspecteurs op motoren de ‘verdachte gevallen’. Uitgangspunt is het verkeer zo min mogelijk te hinderen en zoveel mogelijk de overtreders er uit te filteren. De ervaring is dat met driekwart van de aangehouden wagens iets mis is. Daarop volgt een waarschuwing, boete of rijverbod. Bij te zware belading moet de chauffeur ter plekke het materiaal uitladen en volgt de bijbehorende boete later per acceptgiro.

Uit eerdere metingen van de inspectie blijkt dat de bouw stelselmatig de toegelaten aslasten en totaalgewichten overschrijdt. Overbelading leidt tot slijtage van het asfalt waarmee jaarlijks 25 miljoen euro extra kosten mee zijn gemoeid. De controles zullen komende maanden vooral rond Vinex­locaties en de bouwputten van de HSL en Betuwelijn plaatshebben.

Enkele keren per week zullen teams vrachtwagens met zand, grind, stenen en bouwafval inspecteren. Dit najaar presenteert de inspectie een apart verslag over de zomeractie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels