nieuws

Startsein aanleg Randstadrail in Rotterdam

bouwbreed

rotterdam ­ Na vele jaren van discussiëren, soebatten en getouwtrek en ruim een half jaar na de Haagse start van de aanleg van de Randstadrail, is maandag de starthandeling verricht van het Rotterdamse trajectdeel.

De Randstadrail verbindt vanaf medio 2006 via lightrail Rotterdam en Den Haag en Den Haag en Zoetermeer met elkaar. Tussen Zoetermeer en Rotterdam gaat eerst de zogeheten ZoRo­bus rijden. Het is de bedoeling dat hier op termijn ook een lightrailverbinding komt. In totaal komen er acht nieuwe haltes, waarvan zeven bovengronds: Melanchtonweg (Rotterdam), Westpolder (Berkel en Rodenrijs), Pijnacker­Zuid, Nootdorp, Leidschenveen (Leidschendam), Forepark (Den Haag/Voorburg) en Beatrixlaan (Den Haag). Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal wordt het enige nieuwe ondergrondse station Statenweg gebouwd. Andere, bestaande haltes zoals metrostation CS in Rotterdam worden aangepast aan de lightrailnormen. Voor de ontsluiting van de nieuwbouwwijk Oosterheem in Zoetermeer komt er een nieuwe spoorlijn met drie nieuwe haltes: Achterhoef, Oosterheem en de Willem Dreeslaan. De lightrail zal voornamelijk gebruikmaken van bestaande verbindingen: de Hofpleinlijn, de Zoetermeerlijn en het metronet van Rotterdam en het tramnet van Den Haag te laten rijden. Al deze lijnen worden geschikt gemaakt voor de Randstadrail. Het ondergrondse station Statenweg wordt in het midden van de drie kilometer lange boortunnel tussen het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam en Rotterdam­Centraal gebouwd. Zowel de tunnel als het station is in 2008 gereed. Het totale traject kost zo’n 950 miljoen euro, waarvan het Rijk 800 miljoen zal betalen en de regiogemeenten 150 miljoen. Daar waar de boormachine bij het St. Franciscus Gasthuis de grond in gaat, hadden zich maandag de bestuurders van de diverse gemeenten, deelgemeenten en stadsregio’s verzameld. Onder hen waren ook de Rotterdamse burgemeester I. Opstelten in zijn functie als voorzitter van de Stadsregio Rotterdam, S. Hulman, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Rotterdam en B. Bruins, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het Stadsgewest Haaglanden. Volgens Opstelten zal de Randstadrail belangrijk zijn voor de “vitaliteit van de randstedelijke regio”. Hij roemde ook de ruimte die de regionale besturen hebben gekregen om rechtstreeks met het Rijk te onderhandelen. Al is maandag de officiële starthandeling in Rotterdam verricht, de bouw is nog niet begonnen. De aanbestedingsprocedure voor de boortunnel is onlangs gestart. Medio september wordt deze afgerond. In de regio Haaglanden is het project al verder. Hier gaat bijvoorbeeld Ballast Nedam het nieuwe station Leidschenveen bouwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels