nieuws

Robuuste dumptruck zonder veel poespas

bouwbreed

raalte ­ “Alles wat op zo’n machine hoort, zit erop”, zegt Eduard Veenhuis. “Alles, behalve overbodige luxe”. Veenhuis VVT in Raalte heeft een sobere starre dumptruck gebouwd die het gat moet vullen tussen de kleine, vierwielige JCB en de grotere knikdumpers van grote fabrikanten als Komatsu, Volvo, Caterpillar, Bell en dergelijke.

“In feite is het een logisch gevolg van waar we mee bezig zijn: het bouwen van zelfrijdende landbouwvoertuigen. Maar die markt is momenteel heel dun. We hebben heel veel ervaring en die hebben we gebruikt. Net als de componenten. In dit prototype hebben we geheel gereviseerde componenten gebruikt. Dezelfde componenten die wij voor onze andere producten gebruiken”, aldus Veenhuis. Het bedrijf Veenhuis Voertuig Techniek BV is een van de drie bedrijven die zijn ontstaan na de opsplitsing in 1996 van het vooral in landbouwkringen overbekende bedrijf van de drie broers van die naam. Veenhuis VVT is van broer Eduard (senior) en diens zoons Eduard junior en Theo Veenhuis. De starre dumper, die RDT­20 is genoemd (rigid dump truck met een laadvermogen van 20 metrische ton) is gebouwd op een zelfontworpen chassis. De motor is een Mercedes van 300 pk, maar in de toekomst wil Veenhuis de truck gaan uitrusten met een motor van Caterpillar. De transmissie is een semi­automaat van Clark, geschikt voor 400 pk. Deze fabrikant heeft ook de assen geleverd, 28 ton achter en 23 ton voor. Het eigen gewicht is zestien ton en de inhoud van de kipper, die Veenhuis zelf heeft gebouwd, is tien kuub, met een flinke kop erop kan er veertien kuub zand of grond in.

Robuust

“De machine is zeer robuust, je zou hem zelfs overgedimensioneerd kunnen noemen”, aldus Eduard junior. “Dat betekent, dat we ­ als we daar wat in zien ­ met praktisch dezelfde componenten een veel zwaardere machine zouden kunnen bouwen. We hebben heel bewust een robuuste, maar sobere truck willen bouwen zonder een overmaat aan elektronica. Zo een van het soort dat ook in Afrika zonder problemen jaren mee kan”, zegt hij.

Cabine

De truck is desgewenst een stuk luxer uit te voeren. Wie wil kan de cabine vervangen door een cabine van New Holland, zoals het bedrijf gebruikt bij de bouw van zelfrijdende landbouwvoertuigen. Het voertuig wordt dan wel fiks duurder. De standaardprijs van de dumptruck valt alleszins mee: nog geen honderdduizend euro en dat is tenminste 10, wellicht 15 procent goedkoper dan vergelijkbare machines. “Ik mis zicht naar achteren”, zegt de machinist van aannemers­ en loonbedrijf Oosterhuis BV in Nijeveen. “Met een knikdumper kan je nog even manoeuvreren om achter je te kijken. Nu moet ik wel even wennen.” De machinist zit die dag voor het eerst op het voertuig. Maar hij is zeker niet ontevreden. Hij mist ­ de temperatuur is hoog ­ een airco. Aannemer Oosterhuis heeft de truck gehuurd van verhuurder Habo in Hardenberg. In die plaats is de machine ook ingezet bij het grondwerk voor de aanleg van een nieuw industrieterrein. “De machine kiept wel heel snel”, zegt de machinist. “En de wendbaarheid is ook in orde.” Eduard Veenhuis luistert nauwkeurig mee, want hij wil zijn voordeel doen met de eerste ervaringen: “Deze machine is nog uitgerust zonder airco. Hij is wel airco­voorbereid. Het is ook de bedoeling dat er standaard een airco wordt ingebouwd.”

Banden

Ook over de banden wordt gesproken. Veenhuis: “Wat er nu onder zit, zou ook breder kunnen. Het heeft ook met de gesteldheid van het terrein en van de bodem te maken. In feite kan alles eronder dat in de wielkast past.” “Wij hebben een dumptruck willen bouwen zonder poespas, die op zwaar terrein en in beperkte ruimten goed uit de voeten moet kunnen. Een truck ook zonder veel elektronica van het soort dat makkelijk in onderhoud is, een truck die in Afrika ook goed zou kunnen draaien. Uit de proeven tot nu toe en de ervaringen met de inzet, is wel gebleken dat we met deze truck weinig problemen hoeven te verwachten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels