nieuws

Grantrail ‘preferred bidder’ spoorproject

bouwbreed

doncaster ­ Grantrail, een joint venture van Koninklijke Volker Wessels Stevin en Corus, is ‘preferred bidder’ voor de vernieuwing van alle rails in twee grote districten van het Britse spoorwegnet.

Network Rail heeft de spoorvernieuwing in het hele land ­ een project van 800 miljoen euro per jaar ­ opgedeeld in elf regio’s die worden toegewezen aan bedrijven of combinaties van bedrijven.

Grantrail krijgt samen met Carillion de Midlands, het hele midden van Engeland, en samen met Balfour Beatty het zuidelijke district Southern. Over de contracten met een looptijd van vijf jaar wordt nu op basis van exclusiviteit verder onderhandeld. Algemeen directeur G. Edwards van Grantrail: “Dit is uitstekend nieuws, dat precies past in ons strategisch groeiplan. Met zo’n overeenkomst kunnen we beter plannen en een goede service bieden aan onze belangrijkste klant Network Rail.”

Het railinfrastructuurbedrijf hoopt door eigen beheer en onderhoud, striktere specificaties met benchmarking tussen de verschillende consortia en schaalvergroting door grotere regio’s fors op de kosten te kunnen besparen. Directeur J. Armitt: “Vernieuwing van het spoor en zo ook de gemiddelde leeftijd van ons belangrijkste bezit terugdringen is van groot belang om ons kwetsbare netwerk na jaren onderinvestering eindelijk weer op peil te brengen.”

Naast de spoorvernieuwing is Grantrail ook preferred bidder voor installatiecontracten voor wissels in de regio Midlands/North West en Southern. Jan Kees de Pagter, directeur van Volker Stevin Rail & Traffic reageert eveneens blij. Volgens hem passen deze contracten binnen de strategie van Volker Wessels om de railbouw uit te laten groeien tot Europese speler.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels