nieuws

Brands Bouwgroep zoekt heil in verstandige expansie

bouwbreed

emmen ­ Het zelfstandige familiebedrijf Brands Bouwgroep uit Emmen (jaaromzet 40 miljoen euro), heeft ondanks de zwakke economie, de expansiedrift hoog in het vaandel staan. De nieuwbouw van een grote eigen vestiging in Groningen wordt door directeur/eigenaar Jan Brands gezien als een springplank naar grotere en forsere bouwprojecten in die provincie. Grote wens voor de toekomst: nog een derde vestiging in Zwolle, zodat het hele Noorden kan worden bediend.

De Groningse nieuwbouw op het industrieterrein Eemspoort, die in september van dit jaar gereed moet zijn en waarmee 2,5 miljoen euro is gemoeid, wordt al bij voorbaat ‘op de groei’ gerealiseerd. Brands wil de Groningse jaaromzet de komende jaren namelijk van 5 naar 15 miljoen euro laten groeien. “De Groningse nieuwbouw wordt in feite een combinatie van kantoor, werkplaats en opslag”, weet Jan Brands. “Door de overname van de bouwbedrijven Bakker en Battjes Ten Boer hadden we de afgelopen jaren in Groningen al enige poot aan de grond. We hebben al langer het gevoel dat we met een eigen Groningse vestiging daar de omzet in een paar jaar tijd kunnen verdriedubbelen. Vooral op het gebied van renovaties van klusters woningen liggen er voor ons grote kansen in Groningen. Ook op het gebied van de utiliteitsbouw zijn er in die stad goede mogelijkheden, maar dan moet je er wel met je bedrijf zitten. We zitten er nu met veertig mensen en hopen dat snel uit te kunnen breiden. Kwaliteit, degelijkheid en service zijn daarbij de sleutelbegrippen. We bieden de service van de warme bakker en willen geen onpersoonlijk groot bouwconcern worden. Opdrachtgevers die met ons te maken hebben, weten dat wij staan voor betrouwbaarheid en een persoonlijke benadering.”

Dat heeft inmiddels z’n vruchten afgeworpen, want zelfs in tijden van economische tegenspoed, wist Brands Bouwgroep in 2002 nog 2 miljoen euro winst te realiseren. Ook het lopende jaar verwacht Brands, ondanks de grote investering in de Groningse nieuwbouw, af te sluiten met een positief resultaat. “Volgend jaar zou weleens een ‘vechtjaar’ kunnen worden, omdat we onze forse investering in die nieuwbouw natuurlijk terug moeten verdienen. De omvang van de nieuwbouw is eigenlijk boven onze stand, maar in de hoofdvestiging in Emmen hebben we ervaren dat na de zoveelste uitbreiding het pand al snel weer te klein was. Bovendien kunnen we ons met een eigen vermogen van 10 miljoen euro een klein tegenvallertje veroorloven.”

Malaise

Brands wil geenszins beweren dat de algemene bouwmalaise van het moment volkomen aan zijn bedrijf voorbij gaat. “Iedereen in de bouw merkt het en dat geldt zeker ook voor ons. Met de projectontwikkeling, waarin tot vorig jaar nog goed te verdienen was, moet je nu bijvoorbeeld terughoudend en heel gericht bezig zijn. Het gaat er daarbij om verstandige en nuchtere keuzes te maken. Dat hebben we kennelijk gedaan, want die poot loopt nog steeds goed. Van een recent project in de stad Groningen zijn alle 25 woningen snel verkocht, omdat we daarmee bewust in een lager prijssegment zijn gaan zitten.”

Familiebedrijf

Het familiebedrijf Brands Bouwgroep BV in Emmen werd in 1939 door de vader van de huidige directeur/eigenaar Jan Brands, die pas in 1990 de leiding kreeg, opgericht. De aannemer/projectontwikkelaar realiseert met 270 medewerkers een jaaromzet van 40 miljoen euro. De afgelopen jaren kreeg Brands, na de overname van respectievelijk de bouwbedrijven Bakker en Battjes Ten Boer, poot aan de grond in Groningen. Met de nieuwbouw van een grote nieuwe vestiging in die stad moet de jaaromzet in Groningen van de huidige 5 miljoen euro de komende jaren naar 15 miljoen euro worden opgekrikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels