nieuws

Tunnels onder spoor in gemeente Houten

bouwbreed

utrecht ­ Na maanden ­ gedwongen ­ stagnatie heeft de gemeente Houten haar masterplan voor het centrum aan de burgers voorgelegd. Deze kunnen zich nu uitlaten over de ruwe contouren van het miljoenenproject. De omvang en totale kosten zijn nog niet precies bekend.

Behalve voor meer winkels opteert de gemeente in het nieuwe centrum voor culturele voorzieningen zoals een theater. Ook voorzien de plannen in ten minste twee nieuwe tunnels onder het verbrede spoor en in het rechttrekken van de ‘kuil’ in het huidige fietstunneltje.

De herinrichting van het centrum, nodig om de groei van het aantal inwoners op te vangen, hangt samen met de verbreding van het spoor dat de kern in twee helften snijdt. De plannen liepen maanden vertraging op omdat het kabinet het geld voor de renovatie van de spoorlijn wilde achterhouden. Gedwongen door de Tweede Kamer stelde de regering vorige maand het reeds gereserveerde miljoenenbedrag alsnog ter beschikking.

Het centrum van de groeikern wordt de komende jaren ingrijpend verbouwd, waarbij vooral de verbinding tussen het westelijke en oostelijke deel van de dorpskern wordt verbeterd. Deze twee delen liggen aan weerszijde van de spoorlijn Utrecht­Den Bosch en staan feitelijk los van elkaar, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Vooral de westkant van het centrum kan volgens de woordvoerder wel een impuls gebruiken: “Mensen zien het oosten, waar de winkels zijn, als centrum. De andere kant van het spoor, waar toch het gemeentehuis en het politiebureau staan, wordt niet als onderdeel van datzelfde gebied beleefd”. Het is met de auto ook slechts via een slingertocht door het dorp te bereiken.

Meerkosten

Reden voor de gemeente om juist in het westen voor een nieuw winkelgebied te kiezen en een cultureel centrum te plannen. Ook het busstation zal waarschijnlijk van oost naar west verhuizen. Het bestaande station wordt tijdelijk een paar honderd meter naar het zuiden verplaatst. “NS­reiziger vreest anders tijdens de jarenlange bouwwerkzaamheden te veel overlast voor de passagiers”, verklaart de gemeentewoordvoerder.

De werkzaamheden aan het spoor zullen “hopelijk” nog dit jaar beginnen. De gemeente wil de lijn graag wat hoger optrekken dan Pro­rail dat aanvankelijk in gedachten had en is bereid de meerkosten te betalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels