nieuws

Norm ministerie bij werkzaamheden aan spoor: één dode per drie jaar

bouwbreed

den haag ­ Bij werkzaamheden aan het spoor mogen dit jaar geen doden vallen. Gebeurt dit wel, dan blijft het werk gevaarlijker dan de norm die de overheid in de Kadernota railveiligheid heeft vastgelegd.

De norm gaat uit van één dode per drie jaar. Vorig jaar is één baanwerker verongelukt en raakte er één zwaargewond. Verder viel er één lichtgewonde. De gegevens zijn op een rijtje gezet in het jaarbericht van de Inspectie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Weliswaar vielen er in 2001 en 2000 geen doden bij baanwerk, maar het ministerie gaat uit van een vijfjaargemiddelde. Dat ligt met de verongelukte baanwerker van vorig jaar nog net te hoog. Het dodelijke slachtoffer werd aangereden toen hij bezig was met timmerwerkzaamheden aan de Gooiboog. Bij baanwerk gebeurden vorig jaar ook nog verschillende ongelukken waarbij geen gewonden vielen. Zoals Zoeterwoude West, waar op een wissel kort achter elkaar vier werktreinen ontspoorden. Dat gebeurde op 7 augustus en daarna opnieuw op 7, 24 en 26 september. Ook op een wissel bij station Abcoude ontspoorde een aantal wagons van een werktrein. Dat was op 31 juli. Onder reizigers viel in 2002 één dodelijk slachtoffer: een vrouw die in Weert op de perronrand zat en door een passerende intercity werd aangereden. Verder raakten in totaal 84 reizigers gewond, de meesten bij het in­ en uitstappen. Het aantal slachtoffers op overwegen vertoont na een piek in 1999 een gestaag dalende lijn. Vorig jaar vielen er nog 17 doden; ruim eenderde van het aantal in piekjaar 1999. Het beleid om overwegen aan te pakken werpt vruchten af, aldus de rapporteurs. Maar er kan ook sprake van een cyclische beweging. In het verleden volgde vaker na een gestage daling opnieuw een periode met zeer veel slachtoffers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels