nieuws

Hoofdkantoor Unilever krijgt in de lucht nieuwe vorm

bouwbreed

rotterdam ­ De basis van het nieuwe onderkomen van Unilever Bestfoods Nederland in Rotterdam wordt momenteel op 25 meter hoogte in elkaar gezet. Na voltooiing wordt het in september naar zijn eindbestemming gereden, 200 meter verderop.

Het personeel van Unilever Bestfoods Nederland werkt nu nog verspreid over verscheidene gebouwen op het fabrieksterrein aan de Maas. De levensmiddelenfabrikant hoopt eind volgend jaar zijn intrek te nemen in De Brug, een nieuw onderkomen dat boven de uit 1891 daterende fabriek komt te staan.

“We wilden een bedrijfspand met smoel, een spraakmakend gereedschap voor de bedrijfsvoering” verwoordt dr. ir. G. Smits, projectmanager de vernieuwingswensen namens de directie van Unilever Bestfoods Nederland.

Dura Vermeer kwam met een oplossing, waarbij het bedrijfsproductieproces zo min mogelijk hinder zou ondervinden. Het toekomstige visitekaartje bestaat uit veel staal en glas en is een ontwerp van het Utrechtse JHK Architecten. De Brug krijgt vier verdiepingen is 130 meter lang, 33 meter breed en 15 meter hoog en biedt straks 15.000 vierkante meter flexibel in te delen kantoorruimte.

Op 200 meter afstand van het huidige hoofdkantoor krijgt de stalen basis ­ op 25 meter hoogte ­ geleidelijk vorm. Na voltooiing wordt het skelet volgens het rooster begin september naar zijn eindbestemming verreden. De eerste 100 meter gebeurt dat met behulp van hydraulische hefwagens. Bij de resterende afstand wordt daarnaast gebruikgemaakt van een 16 meter hoge skidbaan (glijbaan) om het gevaarte op de juiste plek te manoeuvreren. Voor dit hulpmiddel moet wel een tijdelijke constructie worden gebouwd.

De in totaal vier hoofdspanten van De Brug worden elk opgebouwd uit drie 45 meter lange en 15 meter hoge elementen. Momenteel zijn acht van de twaalf delen aangebracht, hier en daar voorzien van enkele vloerplaten. In lengterichting worden ze deels aan elkaar gebout en gelast. Maatwerk met een tolerantie van 4 tot 5 millimeter is vereist. “Hooguit in de lasverbinding zit nog wat speling”, aldus ir. H. Markvoort, projectleider van Hollandia uit Krimpen aan den IJssel, dat het werk in onderaanneming voor Dura Bouw Rotterdam vervaardigt.

Het stalen gevaarte dat op een tijdelijke constructie wordt gebouwd, oogt weliswaar slank, maar weegt schoon aan de haak toch circa 2400 ton. “Zo’n hoofdspant is toch al gauw 90 ton zwaar.”

Enkele balken aan de boven­ en onderkant van het middenspant zijn HD400 profielen. Voor de buitenkanten zijn slanker ogende kokerprofielen (500 bij 300 millimeter) gekozen. Ook een deel van het leidingwerk wordt in het gebouw meegenomen, aan gewicht zo’n 30 ton.

Het gebouw rust uiteindelijk op drie steunpunten; een aan de voor­ en achterkant en een in het midden. Aan de kade zijn de betonnen poeren al klaar. De steunpunten aan de voor en achterkant bestaan uit twee buizen met elk een diameter van 1,20 meter.

Het gebouw rust in het midden op een 20 bij 30 meter stalen kern, die tevens de liftschacht en trappenhuizen herbergt. In het midden kan volstaan worden met 4 poten, elk met een diameter van ‘slechts’ 90 centimeter.

Hoofdaannemer Dura Bouw Rotterdam moest in het middengebied voorzichtig te werk gaan. “Een voorwaarde van de opdrachtgever was dat alle werkzaamheden trillingsvrij moesten plaatsvinden om het productieproces niet te verstoren. Om die reden hebben we hier gekozen voor de stille Tubexpalen met groutinjectie die 27 meter diep de grond in zijn gedraaid. Om het bedrijfs­ en bouwproces goed op elkaar af te stemmen, werken we daarom met dagplanningen” licht projectleider ing. H.K. Nowee van Dura Bouw toe.

Dura Vermeer heeft eerst omleidingswerk moeten verrichten. “We moesten onder andere 10 KV kabels omleggen evenals de koelwaterleiding die dwars door het gebouw heen liep.”

Maar ook bovengronds was veel voorzichtigheid vereist. Nowee wijst omhoog. “Voor deze leidingenbrug hebben we een tijdelijke constructie gemaakt. De verzameling buizen voor de toe­ en aanvoer van grondstoffen, de levensader van de fabriek, komt tussen de twee middenspanten van het nieuwe hoofdgebouw te hangen.

Wanneer De Brug eind 2004 klaar voor gebruik is, begint de sloop van het eronder gelegen Blue Band House, dat plaats maakt voor een garage voor 470 auto’s. Nabij de fabriek op het voormalige Oranjeboomterrein komt de Koopmansstad (driehonderd woningen).

‘Alle werkzaamheden moesten trillingsvrij plaatsvinden’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels