nieuws

Breda ontvouwt ‘ambitieus maar realistisch’ masterplan

bouwbreed

breda ­ “Ambitieus, maar realistisch op de schaal van Breda”, zo omschrijft wethouder J. Niederer (stedelijke vernieuwing) het Masterplan Centraal Breda voor de vernieuwing van het Stationskwartier. Dat plan heeft hij woensdag gepresenteerd. “We willen ons niet meten met de Nieuw Sleutelproject­plannen van Rotterdam en Amsterdam.”

Het station in de gemeente Breda is een van de HSL­stations in Nederland die van het Rijk de status van Nieuw Sleutelproject (NSP) heeft gekregen. In de overeenkomst die daaruit voortvloeit heeft Breda afgesproken zich te ontwikkelen tot hoogwaardig knooppunt van openbaar vervoer.

De hoofdlijnen van het masterplan omvatten een openbaarvervoerterminal en een stedenbouwkundig plan voor het Stationskwartier. Het nieuwe station moet onder meer door de opvallende overkapping over sporen, passage en busplatform en een aantal torens hét beeldmerk worden van het Stationskwartier. Het station heeft de meeste haast omdat hier vanaf 2006 of 2007 een shuttletrein stopt die Breda verbindt met het HSL­net. Het plan voorziet verder in 80.000 vierkante meter kantoren, 50.000 vierkante meter wonen, 40.000 vierkante meter voorzieningen als een hotel, een onderwijsinstelling, winkels en horeca. Nog eens 20.000 vierkante meter is flexibel in te vullen.

Dienstverlener

Voor wat de kantoorruimte betreft wil Breda zich profileren als zakelijk dienstverlener in de Benelux. De afgelopen jaren hebben zich nogal wat bedrijven hun Benelux­hoofdkantoor in Breda gevestigd. Breda verwacht dat die ontwikkeling zich verder doorzet.

Het duurt vanaf 2005 rond de tien jaar voordat alle onderdelen uit het plan zijn gerealiseerd. De totale kosten van vastgoed, infrastructuur en de nieuwe ov­terminal schat de gemeente Breda op 600 miljoen euro.

Het grootste deel van dat geld moet komen van marktpartijen en uit landelijke en provinciale gelden. Op 20 mei legt het gemeentebestuur van Breda het masterplan voor aan de ministeries van Volkshuisvesting, Milieu en Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Waterstaat. Die moeten dan toetsen of het Bredase voorstel voldoet aan de afspraken met het Rijk. In het najaar hoopt Breda dan uitvoeringsafspraken te kunnen maken met Rijk en de Nederlandse Spoorwegen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels