nieuws

Amstelland ontwikkelt winkelcentrum Madrid

bouwbreed

nieuwegein ­ Amstelland MDC is uitverkoren het grootste winkelcentrum van Spanje te ontwikkelen. De totale investering wordt geraamd op 300 miljoen euro. Najaar 2006 zal het worden geopend.

Het nieuwe Madrileense centrum El Cañaveral omvat 130.000 vierkante meter aan winkels, een hypermarkt en vrijetijdsvoorzieningen. Met het consortium van grondeigenaren heeft het AM Development het contract getekend voor de ontwikkeling van het 22 hectare grote terrein. De gemeente Madrid en het consortium kozen voor het plan van AM na een prijsvraag onder meer Europese ontwikkelaars.

Het concept voor het centrum is afkomstig van T+T Design, de huisontwerpers van AM. Het winkelcentrum krijgt een sculpturale, organische vorm. Het is niet ontworpen als één gebouw maar kent verschillende gebouwdelen, twee pleinen, een binnentuin met vijver en waterpartijen en meanderende straatjes. Kunstwerken zullen een belangrijke plaats krijgen in het project. Hoewel El Cañaveral een geheel eigen architectonisch karakter krijgt, is het concept vergelijkbaar met Almada Forum, het succesvolle en al vaker onderscheiden winkelcentrum in Lissabon. Dat werd voor 250 miljoen euro aan vastgoedbelegger Commerz Grundbesitz Investmentgesellschaft verkocht. Onlangs kocht dat ook voor ruim 100 miljoen het eveneens Portugese winkelcentrum Forum Montijo van AM.

Strategie

De ontwikkeling van El Cañaveral past in de strategie van AM om groei te realiseren onder meer via de ontwikkeling van winkelcentra op Europese schaal. Vooral in Zuid­Europa is er grote vraag naar omvangrijke winkelcentra met vrijetijdsvoorzieningen. De omzet van AM in de ontwikkeling van winkelcentra zal naar verwachting toenemen naar circa 40 procent in 2003. Niet alleen consumenten willen kwalitatief hoogwaardige centra, ook winkelketens en vastgoedbeleggers zijn hevig geïnteresseerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels