nieuws

Plan voor Rotterdam Centraal mist allure

bouwbreed

ROTTERDAM ­ De nieuwe plannen voor Rotterdam Centraal zijn gisteren in de raadscommissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer gestuit op forse kritiek. Het plan mist allure, kent onduidelijkheden in de financiering en gaat voorbij aan de beoogde ontvlechting van verkeersstromen, vindt de oppositie.

Alleen coalitiepartij VVD was enthousiast. “Deze oplossing is tweede keus zonder tweederangs te zijn,” stelde M. Harbers. PvdA­fractievoorzitter B. Cremers ging daar lijnrecht tegenin. Het plan Rotterdam Centraal had volgens hem “de grootste trekker, de economische multiplier” van het nieuwe Rotterdam moeten worden. Het stadsbestuur van VVD en Leefbaar Rotterdam heeft volgens hem te makkelijk het plan van architect Alsop (2001) bij de vuilnis gezet en de hoge ambities laten varen. Hij onderstreepte dat een uitspraak van de gemeenteraad nodig is voorafgaand aan verdere planvorming, “want de ideeën die we nu zien, staan haaks op het masterplan waarmee we destijds akkoord zijn gegaan”. Verschillende oppositiepartijen steunden hem in het idee forser in Rotterdam Centraal te investeren in plaats van in een Tweede Maasvlakte.

Duurder

Het plan­Alsop was ruim twee maal duurder dan het huidige. Het Rijk achtte het daarom onhaalbaar. Het nieuwe plan is geraamd op 460 miljoen euro. Betrokken partijen hebben over 406 miljoen euro een akkoord. Tijdverlies ten gevolge van het touwtrekken tussen gemeente en Rijk heeft het plan­Rotterdam Centraal voorlopig gereduceerd tot een vervoerskwestie. Want binnenkort gaan de werkzaamheden van start voor de komst van HSL en RandstadRail.

Bouwstenen voor het nieuwe ontwerp zijn een verbreding van de reizigerstunnel onder de sporen van 8 tot 30 meter, aan de zuidzijde zelfs 45 meter. Tegen de huidige stationshal moeten op het Stationsplein een nieuwe vervoersterminal en een foyer verrijzen, die zich uitstrekt tot het Weena. Alle openbaar­vervoersmodaliteiten komen samen in de terminal. Een dubbele autotunnel op de kruising Weena­Kruisplein ontdoet het gebied van het meeste autoverkeer. Geld is ook uitgetrokken voor een parkeergarage voor vijfhonderd auto’s onder het Kruisplein en een tramtunnel richting de Heer Bokelweg.

Minimaal

Volgens de Rotterdamse wethouder S. Hulman (vervoer) is het kwaliteitsverlies ten opzichte van het plan­Alsop minimaal. Een enorme besparing levert volgens hem het schrappen van een ondergronds tramstation en versimpelde uitvoering van het reizigersplein.

Het doortimmerde stedenbouwkundige deel van het plan­Alsop is van tafel. Dat had als doel de 20 hectare rond het station te integreren in het stadscentrum en te verbinden met structuren en ontwikkelingen elders in de stad. Vastgoedontwikkelaars en beleggers doen voorlopig niet mee bij de planvorming. Over het ‘terugverdienprogramma’ van 641.000 vierkante meter vastgoed wordt niet meer gerept. “Wij moeten nu het voortouw nemen en onze ambities tonen. Dan stappen ontwikkelaars vanzelf in,” denkt Hulman.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels