nieuws

Noord­Zuidlijn krijgt wel zeker te maken met meerkosten

bouwbreed

Noord­Zuidlijn krijgt wel zeker te maken met meerkosten

Kom mensen, we moeten niet zo somberen. Als de verzekering van de bouw van tunnels en stations in de modder onder een historische binnenstad duur uitvalt komt dat doordat die verzekeraars teveel naar de tv kijken en alle kranten lezen. Want het risico “is niet groter dan dat van andere megaprojecten”.

Het lijkt een boude bewering van bouwmanager Bosch van de Amsterdamse Noord­Zuidlijn, maar het is natuurlijk een statement waar je alle kanten mee uitkan.

Vergelijkbaar

De Opera in Sydney en de Grande Arche in Parijs bleken bij nadere studie nauwelijks te bouwen. Voor de Grande Arche was na de ontwerpprijsvraag een constructieprijsvraag nodig. De prijs van de Kanaaltunnel ging tig keer over de kop. De Haagse tramtunnel werd een drama. De bouw van de Stopera was onbeheersbaar. Gotische kathedralen bleven pas na drie keer bouwen staan, of toch nog niet. De abattoirs van La Villette in Parijs bleken toen het casco klaar was overbodig. De Oosterscheldedam was een fluitje van toch wat meer centen. Voor HSL en Betuwelijn was hier en daar nog een miljardje extra nodig.

Perspectief

Wij zijn dus niet zo blij met de melding dat de risico’s vergelijkbaar zijn. De bouwmanager Bosch is ook nog hoogleraar. Zijn plaats wordt betaald door het Centrum Ondergronds Bouwen. In een introductie voor de universiteitskrant geeft hij aan niet zo wetenschappelijk te zijn, maar wel enthousiasmerend te kunnen vertellen. Dat is blijkbaar ook het perspectief van waaruit we bovenstaande mededeling moeten beoordelen. Want het is weinig wetenschappelijk om vooraf in vage termen aan te geven hoe groot het risico van een innovatief megaproject ongeveer zal zijn. Omdat de uitlatingen enkele dagen voor weer een lastige gemeenteraadsvergadering worden gedaan houden we het maar op uitspraken van de bouwmanager die de gemeenteraad vertelt dat ze rustig kan gaan slapen. Net als bij Nawijn is hier mogelijk sprake van functionele werkschizofrenie: de bouwmanager Bosch is als het nodig is een ander persoon dan de professor Bosch. Als we goed geïnformeerd zijn hadden verzekeraars voorzien wat er mis zou gaan met de Haagse tramtunnel: er was veel verzekerd maar de opgetreden lekkage was uitgesloten van de verzekering. Onderhandelen met verzekeraars is zo bezien een goede manier om de risico’s in te schatten.

Voorspelling

Als we raadslid waren in Amsterdam zouden we het naadje van de kous willen weten. Misschien is het soms verstandiger om hetgeen wordt uitgesloten tegen hoge kosten te verzekeren dan alle andere beter overzienbare risico’s. Wij durven er ook wel een voorspelling tegenaan te gooien: de meerkosten tijdens de bouw van de Noord­Zuidlijn zullen vergelijkbaar zijn aan die van andere megaprojecten. Maar dat wist iedereen al.

Frank van Wijk en Rob de Wildt

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels