nieuws

Winstgroei van Volker Wessels op een lager pitje

bouwbreed

amsterdam ­ Volker Wessels acht zijn doel om een jaarlijkse winstgroei te realiseren van 8 tot 10 procent in de jaren 2003 en 2004 niet haalbaar. Dit jaar zal de winst met 10 tot 15 procent terugzakken tot onder het niveau van de 100 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter H. Hazewinkel van de Koninklijke Volker Wessels Stevin is tevreden over 2002 maar zorgelijk over de toekomst. Dankzij de met 3,7 miljard euro goed gevulde orderportefeuille, plus een solvabiliteit van 32 procent, staat het concern stevig in zijn schoenen. “Volker Wessels is schuldenvrij en beschikt zelfs over een netto kaspositie van 30 miljoen euro. Ons bedrijf is wel eens een luie schuld verweten maar daar ben ik nu dan erg blij mee”, aldus Hazewinkel.

Volker Wessels sloot vorig jaar af met een netto winst van 114 miljoen euro. Het resultaat lag 4,6 procent boven het niveau van 2001. “Gezien de minder gunstige omstandigheden in de deelmarkten commercieel vastgoed, kabels en leidingen en later in het jaar de wegenbouw, zijn we tevreden met de uitkomsten”.

Volgens Hazewinkel staat de wegenbouw zwaar onder druk. “Bedrijven bieden hun diensten aan tot 20 procent onder de kostprijs, wat de ondernemers uiteindelijk de kop zal gaan kosten. In Duitsland zag je hetzelfde verschijnsel. De capaciteit past zich daar behoorlijk aan onder invloed van de strakke benadering door de banken”.

In eigen huis snijdt Volker Wessels in het segment distributie bij dochter Visser & Smit Hanab 140 arbeidsplaatsen. Met de reorganisatie is al een begin gemaakt. Diepere oorzaak van de sanering ligt in de liberalisering van de energiewetten. De oude nutsbedrijven worden geconfronteerd met nieuwe opdrachtgevers die druk aan het reorganiseren zijn geslagen. De investeringen nemen daardoor af. Mede door de komst van nieuwe aanbieders constateert Volker Wessels een aanzienlijke overcapaciteit.

Spoorbouwer

Grote verwachtingen heeft topman Hazewinkel van de mogelijkheden op het spoor. In januari werd een princiepakkoord gesloten voor de overname van Koehne Gleisbau. Volker Wessels ziet het voor 125 miljoen euro over te nemen bedrijf als een springplank om een echte Europese spoorbouwer op het net te zetten. De onderneming is behalve in Nederland en Duitsland al actief in Polen, Hongarije en Polen. Hazewinkel vindt spoorbouw een lucratieve activiteit die uitstekend te internationaliseren is.

De topman van Volker Wessels heeft zijn hoofd voorlopig niet staan naar grote aankopen. “De omstandigheden zijn te onzeker. Voorlopig richten we ons op aantrekkelijke niches”. In Nederland heeft Volker Wessels interesse voor bedrijven in regio’s waar de onderneming zelf nog zwak op de kaart staat. Elders in Europa loert het concern naar aantrekkelijke aan het spoor gerelateerde bedrijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels