nieuws

Aviodrome: modern metaal en historisch hout

bouwbreed

lelystad ­ Het Nationaal Luchtvaart­Themapark Aviodrome in Lelystad krijgt steeds meer vorm. Het is flink doorwerken voor de bouwvakkers, want deze opvolger van Aviodome op Schiphol moet in juli gereed zijn.

Sinds januari is het markante koepelgebouw van Aviodome op Schiphol gesloten. Het stichtingsbestuur zag geen mogelijkheden om de noodzakelijke uitbreiding op het Schipholterrein te plegen. Na de start van Aviodome zo’n dertig jaar geleden, is Schiphol enorm gegroeid waardoor de Aviodome steeds meer ingebouwd raakte. Ruimte voor uitbreiding om er een moderne publiekstrekker van te maken was er niet; de bezoekers raakten de weg kwijt in het doolhof van wegen op Schiphol en bezoekers konden nauwelijks nog hun auto kwijt. Allemaal redenen om uit te kijken naar een geschiktere locatie. Die werd gevonden in Lelystad, waar op het vliegveldterrein buiten de polderstad nog genoeg ruimte is. Hier is tenminste ook gelegenheid om rondvluchten te maken, iets wat op Schiphol nauwelijks meer mogelijk was.

Bouwers als BCE Dura Bouw uit Ede, Van de Bovenkamp uit Barneveld, Kingspan Nederland uit Dodewaard en Dura Vermeer Infrastructuur uit Almere werken onder het bouwmanagement van PRC Bouwcentrum uit Bodegraven met man en macht aan enkele imposante gebouwen. Het meest in het oog springend is het hoofdgebouw. Dit gebouw herbergt straks een expositiehal van 6000 vierkante meter, een grootbeeldtheater met 250 zitplaatsen, een restaurant, een congreszaal en een museumwinkel. Het grote gebogen dak wordt uitgevoerd in glanzend metaal, hetgeen straks nog het meest zal doen denken aan een vliegtuigvleugel. Het ontwerp is van Noorderlicht Architekten uit Delft. Dit bureau heeft overigens getekend voor het totale ontwerp van Aviodrome. Ook op overige plekken op het immense terrein wordt intensief gebouwd. Loodsen­ en hangarbouwer Kingspan legt inmiddels de laatste hand aan de T2­hangar. Deze van oorsprong Duitse hal dateert uit de Tweede Wereldoorlog en is destijds speciaal ontworpen om onderdak te bieden aan negen Messerschmidt Bf­109 vliegtuigen. De hangar bestaat uit hout, omdat materialen als staal en aluminium waren bestemd voor de wapenindustrie.

De inzet van Kingspan heeft overigens een bijzonder karakter, omdat dit bedrijf, evenals metaalbedrijf Van de Bovenkamp, Aviodrome een schenking hebben gedaan om de bouw van de hangars en andere gebouwen mogelijk te maken. De bouw van een gereconstrueerde hangar van de Britse Royal Air Force is hier een voorbeeld van.

Stationsgebouwtje

Op Aviodrome wordt ook een replica van het stationsgebouwtje van Schiphol uit 1928 opgetrokken. Deze is destijds speciaal gebouwd voor de Olympische Spelen die dat jaar in Amsterdam werden gehouden. Opvallend is ook het ‘noodtorentje’ van Schiphol. De Luchtverkeersleiding Nederland heeft deze reserve­verkeerstoren, die nog tot 1991 dienst heeft gedaan, aan het themapark geschonken. En dan zijn er uiteraard de historische vliegtuigen als de ‘Uiver’ en de Lockheed Constellation, beter bekend als ‘Connie’ te bekijken. Ook een Russische Antonov AN­2 krijgt een prominente rol in Aviodrome. Het vliegtuig wordt namelijk het hart van een kinderspeeltuin.

Vandaag wordt overigens een start gemaakt met het transport van een viermotorige Douglas DC­4 ‘Skymaster’ van Schiphol naar Lelystad. Na door hijskranen op vier diepladers te zijn gehesen, begint het vliegtuig morgenochtend aan de tocht naar Aviodrome.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels