nieuws

Afzinken waarschijnlijke bouwmethode voor tweede Coentunnel

bouwbreed

den haag ­ De financiering van de tweede Coentunnel is rond. Dat is verheugend om te vernemen. Maar of het een afzinktunnel wordt en of het bouwdok voor tunnelelementen in Barendrecht weer kan worden gebruikt, blijft nog onduidelijk.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat de plannen voor de tweede Coentunnel niet van te voren gedetailleerd zijn uitgewerkt. Volgens de afspraken moet de tunnel met de aansluitende Westrandweg in 2010 gereed zijn. Maar Rijkswaterstaat heeft de kosten inmiddels wel geraamd op 1120 miljoen euro.

De woordvoerder doet nu nog geen uitspraak over een keuze voor boortunnel of afzinktunnel. Een boortunnel lijkt onwaarschijnlijk omdat tunnels volgens die methode van aanleggen in Nederland doorgaans duurder uitvallen dan afzinktunnels. Wordt het een afzinktunnel dan is de meest waarschijnlijke plaats voor het maken van tunnelelementen het bouwdok in Barendrecht. Daar zijn de betonnen tunneldelen voor bijna alle afzinktunnels in Nederland gemaakt. Een droogdok zou ook nog kunnen, maar het bouwdok in Barendrecht zal binnenkort weer vrij zijn als de zinkelementen voor de twee afzinktunnels in de hogesnelheidslijn eruit gaan.

Aanbesteding

De woordvoerder van Rijkswaterstaat laat zich nog wel ontvallen dat de aanbesteding innovatief zal zijn. Dat betekent mogelijk een geïntegreerd contract. Een contractvorm zoals Design, Build, Maintain al of niet met Finance gooit dan hoge ogen.

Lagere aanbiedingen dan de ­ inmiddels bekende ­ raming zijn niet te verwachten. Misschien zit er wel een publiek­private samenwerking in. Bijvoorbeeld als boven de toeritten naar de afzinktunnel kan worden gebouwd. Wie weet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels