nieuws

Afzetcontainer bespaart tijd

bouwbreed

utrecht ­ Een aanhanger met afzetsysteem van het Duitse fabrikaat Maytec spaart veel tijd en moeite, rekent Hofstede Aanhangwagens uit Ugchelen voor. De twee­assige aanhangwagen vervoert materieel en materiaal in een afzetcontainer naar de locatie. Die blijft achter waarna de aanhangwagen voor andere transporten kan worden gebruikt. Het verladen gebeurt met een hydraulische haakarm die aangedreven wordt door een motor van Honda.

Het systeem van Maytec werkt volgens hetzelfde technische principe als de haakarm die containers op een vrachtwagen zet. De gebruiker bedient de installatie met drie hendels en stempelt de aanhanger voor het verladen af. De fabrikant levert de aanhanger met een in hoogte verstelbare dissel. Het programma telt vier hoofduitvoeringen die elk weer uit afzonderlijke versies bestaan. De kleinste uitvoering heeft een bruto laadvermogen van 1700 kilo en de grootste 7000 kilo. Maytec biedt afzetcontainers in zo’n tachtig uitvoeringen. Het systeem kan ook op lichte bedrijfswagens worden gemonteerd. Hofstede levert verder het Container Lift Systeem dat met behulp van kabels containers op aanhangwagens en lichte bedrijfswagens verlaadt. Ook hiermee kan de gebruiker uiteenlopende laadbakken vervoeren, evenals mobiele werkplaatsen en schaft­, toilet­ en doucheruimten. Via een telescopische plunjer kan de gebruiker ook laadbakken leegkiepen.

De CLS 2510 is bedoeld voor een chassiscabine met een brutogewicht tot 3500 kilo en een chassis­lengte van circa 350 centimeter, en heeft een eigen gewicht van zo’n 300 kilo. De CLS 4010 is bedoeld voor chassiscabines met een brutogewicht tot 5000 kilo en een chassislengte van circa 400 centimeter, en heeft een eigen gewicht van ruim 400 kilo. Daarvan heeft het type 2510 een opbouwhoogte van zo’n 18 centimeter. Bij het type 4010 bedraagt de opbouwhoogte ruim 22 centimeter. De bediening gebeurt vanuit de cabine. Aan de achterkant van de wagen zit een extra schakelaar voor de optreklier.

In het geval van aanhangwagens staat het systeem op een thermisch verzinkt onderstel. Als optie is de hydraulica op afstand bestuurbaar. Het laadvermogen bedraagt 2500 en 3500 kilo. De aanhangwagen wordt standaard geleverd met een zwaar neuswiel en naar keuze met een hydraulisch neuswiel. Het programma voorziet ook in een aanhanger waarop het systeem vanaf de auto een container kan overzetten. Op die manier neemt de gebruiker twee containers tegelijk mee. De bakmaat van de 2500 kilo uitvoering meet 180 bij 340 centimeter; die van de 3500 kilo uitvoering 180 bij 400 centimeter. ‘Het systeem staat op een thermisch verzinkt onderstel’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels