nieuws

Omgebouwde verkeerstoren Polderbaan

bouwbreed

schiphol ­ Naast de nieuwe Polderbaan van Schiphol, in een uitgestrekt, leeg gedeelte van de Haarlemmermeerpolder valt hij flink op: een 30 meter hoge betonnen toren, een grondradartoren, twee jaar geleden werd gebouwd door Sprangers Bouwbedrijf en amper is gebruikt. Dezelfde firma kreeg van Luchtverkeerleiding Nederland vorig jaar opdracht de toren om te bouwen tot satelliettoren, een bijna 60 meter hoge verkeerstoren.

In de bouwkeet naast de toren spreidt A. van den Broek, projectleider bij Sprangers de tekeningen van de huidige situatie op tafel. Fundering, daarbovenop de plaatvloer van een meter dik. Daarbovenop stalen balken. De toren zelf bestaat uit betonnen prefab­ringen, 3 meter in diameter en meer dan 30 meter hoog.

Binnenin bevindt zich een spiltrap en goederenliftje. Op de tekeningen is nog het kroonelement te zien, helemaal bovenop de toren. Die is inmiddels helemaal verdwenen, want Sprangers is al sinds december bezig met de verbouwing. De nieuwe tekeningen geven aan wat er moet gebeuren. Staal en beton zijn de belangrijkste ingrediënten van het futuristische ontwerp, gemaakt door architectenbureau Benthem Crouwel en NACO, specialist in het ontwerpen van vliegvelden. De combinatie vormt zo’n beetje de huisarchitect van Schiphol.

Rondom de toren komen stalen vakwerkspanten die aan een kant steunen op de betonnen schacht van de oude toren en aan de andere kant op twee nieuwe funderingspoeren. De bestaande betonnen schacht wordt onderdeel van het nieuwe vakwerk. Extra funderingen waren nodig, vooral om de toren bestand te maken tegen extreme wind, legt constructeur J. Font Freide van Corsmit Raadgevend Ingenieursbureau uit. “Bovenin bevindt zich een platform voor een kantoor voor drie tot vier personen. Een licht ding dus, maar wel op grote hoogte. Dat was een punt van aandacht. De toren moet niet alleen sterk en stijf zijn, maar we moesten ook zorgen dat hij dynamisch geen problemen opleverde. De toren mag dan niet meer dan 0,3 meter per seconde kwadraat versnellen.”

Staalplaat

Leuk aan het ontwerp vindt Font Freide de wanden van staalplaat. Deze zijn 6 millimeter dik en dienen tegelijk als constructief element. “Vergelijkbaar met een schip, waarbij ook de omhullende huid tevens de constructie van het schip vormt. De toren is veel sterker dan nodig, de stijfheid is meer maatgevend.”

Van den Broek verwacht binnen twee weken de frames omhoog te kunnen hijsen, twee verdiepingen per keer. Eén per dag. Om tijd te besparen wordt de afbouw zo veel mogelijk beneden uitgevoerd. Boven de 30 meter komt de twaalfde verdieping, een rustruimte voor de verkeersleiders en tevens de overgang van spiltrap naar gewone trap.

De volgende drie verdiepingen worden techniekruimten voor de installaties. Op de zestiende verdieping bevindt zich dan de werkvloer, bestaande uit een koepel rondom van glas. Daarbovenop komt de radome met grondradar. Probleem vormde een mogelijke lift. N. Hermkens, projectarchitect bij Benthem Crouwel NACO: “We hadden beperkte ruimte door de huidige schacht van meter waar slechts een trap in paste. Daarom hebben we een extra schacht gemaakt. De lift is een kooi van glas en gaat door de vrije buitenlucht.”

Uit oogpunt van brandveiligheid komt er aan de zijkant waarschijnlijk een katrol, zodat verkeersleiders in noodgevallen naar beneden kunnen ‘abseilen’.

Oplevering

In totaal wordt de nieuwe toren 59 meter hoog. Ter vergelijking: de centrale verkeerstoren op Schiphol Centrum prikt honderd meter de lucht in. Inclusief alle installaties kost het hele project 4,6 miljoen euro. Naar verwachting is de bouwkundige oplevering 28 april. Dan is het de beurt aan de technische installateurs. Hopelijk is de grondradar 1 juli operationeel.

Al met al is er voor Van den Broek niet te veel tijd. “Het moet inderdaad allemaal ongelofelijk snel”, beaamt hij tijdens een rondleiding in de toren.

Het gebied rondom de bouwput waarin zo koortsachtig wordt gewerkt is het overigens opmerkelijk stil. Dat verbaast, gezien de nabijheid van de luchthaven. Slechts af en toe stijgt in de verte een vliegtuig op.

Maar die situatie duurt niet lang weet ook Van den Broek. Over een jaar, als de baan ten volste wordt benut, zullen tijdens de piekuren 34 vliegtuigen op de nieuwe baan binnenkomen of 36 vertrekken. Dat is gemiddeld om de 1,6 minuut een toestel in de lucht. Mede mogelijk gemaakt door de mannen van Sprangers bouwbedrijf.

‘ Het moet allemaal ongelofelijk snel’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels