nieuws

Miljoenen van Rijk voor stationsgebied hofstad

bouwbreed

den haag ­ De gemeente Den Haag krijgt van het Rijk 128 miljoen euro voor de plannen rond het Centraal Station.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat trekt 79 miljoen euro uit voor de ontwikkeling van een nieuwe openbaar vervoerterminal. VROM geeft 49 miljoen euro uit voor de ontwikkeling van het gebied rondom het NS­station. Met de toezegging van het Rijk is een voor Den Haag belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van een nieuw station. Vergroting en vernieuwing is nodig omdat de stad vanaf 2007 één van de halteplaatsen van de HSL en de RandstadRail is. Den Haag is één van de zes Nieuwe Sleutel Projecten (NSP), naast Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda en Arnhem. Dit houdt in dat behalve de stations, ook de omgeving onder handen wordt genomen. Dan gaat het vooral om de bouw van kantoorcomplexen.

Terminal

In Den Haag omvat het Masterplan Den Haag Nieuw Centraal onder meer de bouw van een terminal voor alle vormen van openbaar vervoer en daaronder 100.000 vierkante meter aan parkeerplaatsen, 300 woningen op het Koningin Julianaplein en ruim 100.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Ook wordt het Anna van Buerenplein ingrijpend vernieuwd en krijgt kantoren­ en winkelcomplex Babylon een flinke opknapbeurt en uitbreiding. Volgens minister Kamp van VROM, die gisterochtend samen met collega De Boer van Verkeer en Waterstaat de financiële toezegging in het Haagse stadhuis bezegelde, loopt Den Haag in vergelijking tot de andere sleutelprojecten voorop. “De omstandigheden zijn hier anders. Den Haag Centraal heeft geen doorgaand treinverkeer, de andere stations wel. Daarom hebben die andere stations te maken met het transport van gevaarlijke stoffen, wat vraagt om meer veiligheidsmaatregelen”, aldus Kamp.

Marktpartijen

Ook het feit dat de Rijksgebouwendienst rond het station veel vastgoed in handen heeft, maakt de ontwikkeling volgens de bewindsman gemakkelijker. Behalve met de ministeries en de Rijksgebouwendienst, werkt de gemeente in dit project samen met NS Vastgoed, Multi Vastgoed, Imca Vastgoed (eigenaar van Babylon) en ProRail. De marktpartijen investeren 500 miljoen euro in het totale gebied. De kosten van het project bedragen ongeveer 700 miljoen euro. De afspraken tussen gemeente en Rijk worden vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Met de diverse projectontwikkelaars wordt binnenkort samenwerkingsovereenkomsten gesloten over de deelprojecten Koningin Julianaplein, Babylon, Anna van Buerenplein, openbaar vervoerterminal en de overbouwing van het busplatform. De terminal moet in 2007 klaar zijn, dan doet de HSL Den Haag Centraal voor de eerste keer aan. Ook de RandstadRail is dan klaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels