nieuws

KVWS op Europese railinframarkt

bouwbreed

rotterdam ­ Koninklijke Volker Wessels Stevin neemt spoorbouwbedrijf Koehne Gleisbau uit Duitsland over. Daarmee versterkt de Nederlandse aannemer zich fors op de Duitse en Oost­Europese railinframarkt. Koehne brengt een jaaromzet mee van 125 miljoen euro.

Behalve in Duitsland is Koehne Gleisbau ook actief in Nederland, Estland, Hongarije en Polen. Bij het bedrijf werken ruim negenhonderd mensen, waarvan tweehonderd in Duitsland en vijfendertig in Nederland. Volgens financieel directeur L. Verweij van KVWS boekte Koehne Gleisbau vorig jaar een omzet van ruim 100 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een omzet van 125 miljoen euro verwacht. De winstgevendheid is “in lijn” met die van de infra­activiteiten van KVWS, aldus Verweij. Hoeveel KVWS betaalt voor Koehne Gleisbau wil hij niet zeggen. Het bedrag ligt volgens hem wel onder de jaaromzet van de Duitse spoorbouwer. Verweij rekent erop dat de overname binnen drie maanden is afgerond. De koopsom wordt in contanten voldaan.

Spoorvernieuwing

Koehne Gleisbau, onderdeel van de Koehne Groep, is gespecialiseerd in spoorvernieuwing en spooronderhoud. Het bedrijf werkt voor Deutsche Bahn, maar ook voor lokale overheden en industriële ondernemingen. Koehne Gleisbau streeft een internationaal vooraanstaande rol op het gebied van grootschalige railinfraprojecten na, maar is te klein om dat op eigen houtje te bereiken. Volgens Verweij is er mede daarom gekozen voor aansluiting bij een groter bedrijf.

Voor KVWS is de overname interessant omdat Koehne Gleisbau goed is vertegenwoordigd op de service­ en onderhoudsmarkt, waar doorgaans hogere marges worden behaald. Bovendien staan grootschalige investeringen in het spoorwegnet van nieuwe toetreders van de Europese Unie op stapel.

Verweij: “Wij staan een verdere internationalisering van ons railbedrijf voor. Natuurlijk zijn we al groot, met posities in Duitsland en Engeland, maar Koehne brengt ons verder Europa in. Naar het voormalig Oostblok bijvoorbeeld, waar nog veel zal worden geïnvesteerd in verouderde infrastructuur.”

Privatisering

Ook in Duitsland zelf valt volgens de financieel directeur nog genoeg te verdienen. Zo zullen er door de voortgaande privatisering van Deutsche Bahn meer opdrachten op de markt komen. Nu voert de Duitse spoorwegmaatschappij veel werk nog zelf uit. Verweij benadrukt dat slechte situatie waarin de Duitse bouwsector verkeert, niet van toepassing is op de railinfrastructuur. Koehne Gleisbau haalt zo’n 60 procent van zijn omzet in Duitsland.

KVWS stelt zich ten doel in 2004 een kwart van de omzet te halen uit meerjarige contracten en uit buitenlandse activiteiten. Met de overname van Koehne Gleisbau en die van de Britse wegenbouwer Crowley eind vorig jaar, is de aannemer volgens Verweij inmiddels “een heel eind” op streek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels