nieuws

Geschuimde bitumen maakt asfalt ‘groener’

bouwbreed

den haag ­ Shell Global Solutions en de Noorse asfaltfabrikant Kolo Veidekke ontwikkelden onder de noemer WAM­Foam een verbeterd warm asfaltmengsel op basis van geschuimde bitumen. Dat wordt bij een lagere temperatuur geproduceerd dan gebruikelijk en vermindert zo de kosten en de milieuschade.

Proeven in het laboratorium en de praktijk wijzen uit dat het vernieuwde asfalt dezelfde eigenschappen heeft als het conventionele. Shell Nederland brengt het product voorlopig nog niet op de markt. Bij traditionele mengsels wordt het asfalt verhit tot een temperatuur tussen 150 en 180 graden Celsius. Op die manier kan de bitumen het droge aggregaat uit grind en zand volledig omsluiten. Zo ontstaat een asfaltmengsel dat bij 130 tot 160 graden Celsius goed te verwerken is.

WAM­Foam kan met een productietemperatuur van 100 tot 120 graden toe en is bij een temperatuur van 80 tot 90 graden Celsius afdoende te verwerken. Hierdoor verbeteren ook de arbeidsomstandigheden omdat er minder schadelijke stoffen vrijkomen. Tijdens de productie vermindert de uitstoot van koolstofdioxyde met ongeveer eenderde.

Twee verschillende bitumensoorten vormen WAM­Foam. Zachte conventionele bitumina omsluiten het aggregaat. Opgeschuimde harde bitumen geeft het materiaal de gewenste mechanische sterkte.

Verwerkingsgemak

De hoeveelheid harde component in de zachte binder bepaalt het verwerkingsgemak. De lagere productietemperatuur vereenvoudigt de technische uitvoering van de asfaltinstallaties en vermindert zo de benodigde investering. Deze installaties kunnen makkelijker op voorraad omdat het mengsel langer te bewerken is.

Het Zweedse NCC heeft de verbeterde asfalttechniek inmiddels ingevoerd. Het bedrijf is onder meer de grootste Scandinavische asfaltproducent en wist met die status andere partijen voor WAM­Foam te interesseren. De nationale asfaltassociatie van de Verenigde Staten wil dat Shell en Kolo Veidekke het materiaal tijdens de komende jaarvergadering demonstreren. In Groot­Brittannië is WAM­Foam onder leiding van Lafarge ook met goed gevolg gebruikt als bindmateriaal voor herverwerkt asfaltpuin.

Shell Nederland meldt dat het zo’n drie jaar geleden een proefvak met een WAM­Foam­mengsel liet verharden. De bevindingen worden momenteel nog geanalyseerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels