nieuws

‘Dutch Damp proofer’ verovert Engelse huizen

bouwbreed

londen ­ Mede dankzij een opvallende reclamecampagne gaan ze als warme broodjes over de toonbank: de vochtwerende systemen van Schrijver uit Elst. Het leverde De ‘Dutch damp­proofer’ vorig jaar een handelsprijs op.

Gezien de beperkte schaal van het bedrijf zoekt Schrijver op opvallende wijze de publiciteit in het Verenigd Koninkrijk. Met grote regelmaat verschijnen grote tweekolommers op de voorpagina’s van Britse kranten. De ene keer met een molentje, dan weer met het woord ‘Dutch’ in vette letters. Uitgebreid wordt uiteengezet hoe Schrijver de vochtigheid in huis ­ een veel voorkomend probleem in het Britse klimaat ­ kan verhelpen. Slim wordt aangehaakt bij de actualiteit, zoals de aanhoudende regen die Engeland afgelopen herfst weer teisterde. Vaak komt ook een tevreden klant aan het woord.

“Die advertenties kosten veel geld”, erkent Frank Schrijver, zoon van de opdrichter en directeur van de Britse divisie. “Maar als je als klein bedrijf zo’n markt wil veroveren, moet je flink investeren in de marketing. Daarbij leggen we bewust de nadruk op de Hollandse herkomst. Holland heeft een kwaliteitsimago, zowel bij het bouwen als bij alles wat met water te maken heeft.”

Schrijver’s ‘uitvinding’ is gebaseerd op in de buitenmuur te metselen stenen koudwaterbruggen. De vochtigheid wordt volgens het bedrijf via enkele gaten door de wind die langs die bruggen strijkt, opgezogen en via de stenen zelf naar buiten geleid. Schrijver spreekt hier van het ‘Venturi­effect’. Natuurlijke ventilatie dus eigenlijk, maar dan met een slim ontworpen hulpmiddel.

Van buitenaf

“Een groot voordeel is dat ons systeem helemaal van buiten af geïnstalleerd kan worden. We hoeven het pleisterwerk niet weg te breken of andere grote werkzaamheden uit te voeren.” Dat werk wordt gedaan door eigen monteurs om te kunnen voldoen aan het kwaliteitssysteem van het Nederlandse moederbedrijf.

In de publiciteit schuwt Schrijver jr. de persoonlijke toer niet. Toen zijn bedrijf eind vorig jaar door de Nederlands­Britse Kamer van Koophandel werd onderscheiden als ‘Beste Britse Onderneming’ plaatste hij weer een grote advertentie op pagina 1 in The Daily Telegraph. Bovenaan prijkt zijn eigen foto voor de bekende Tower Bridge in Londen. In de tekst bedankt hij niet alleen zijn medewerkers, maar ook zijn ouders hartelijk. “Het gaat in dit land niet om harde verkopen, het gaat om een goed product, goede service voor de klanten en flair,” aldus de door Schrijver zelf geschreven tekst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels