nieuws

Chaos blijft uit bij ‘stadstol’ Londen

bouwbreed

londen ­ De eerste dag van de ‘congestion charge’ (opstoppingsheffing) voor het centrum van Londen is zonder al te grote problemen verlopen. Hoewel slechts 26.000 automobilisten de heffing van tevoren had betaald, raakte de internetsite of het callcentrum voor telefonische betalingen niet verstopt.

Op de ringweg rond de heffingszone deden zich eveneens weinig problemen voor. De ware test komt echter de komende dagen, als moet blijken of het technologisch geavanceerde back­office systeem werkt en niet­betalers inderdaad allemaal een bekeuring thuis krijgen.

Wie het centrum van Londen binnen rijdt, moet op werkdagen van 6.30 tot 19.00 uur een tol van 7,50 euro betalen. Het heffingsgebied is overal met grote borden en een rode C op de weg aangeduid. Betalen moet in principe vooraf of op de dag zelf tot uiterlijk 22.00 uur. Op het niet­betalen van de heffing staat een boete van 120 euro per keer. Om dat te controleren hangen alle 174 toegangspunten tot het bijna 20 vierkante kilometer grote heffingsgebied vol camera’s. Bovendien hangen ook in het heffingsgebied tientallen camera’s, zodat het geen nut heeft om op de bumper van de voorganger te gaan rijden om niet gefilmd te worden.

De in totaal 800 camera’s maken geen foto’s, zoals bij snelheidscontroles, maar leggen al het passerende verkeer vast op video. Dagelijks rijden 200.000 auto’s het centrum binnen, maar dat was vóór de heffing van kracht werd. De camera’s hebben een zo grote scherpte dat ook het gezicht van de bestuurder is te herkennen, wat handig kan zijn bij conflicten over bijvoorbeeld een verkeerd gelezen of vals kenteken. De videobanden worden in een speciaal gebouwde centrale regelkamer dagelijks uitgelezen tegen het bestand van betalers. Wiens kenteken geen ‘match’ vindt, kan een boete verwachten.

Boete

De software voor deze techniek is ontworpen door Mastek, een it­bedrijf in Bombay. Dat dat deel van het systeem werkt, hebben tachtig automobilisten al ondervonden. Zij kregen vorige week een boete nadat een operator bij het uittesten van de apparatuur op een verkeerde knop had gedrukt. Het systeem wordt beheerd door dienstverleningsspecialist Capita. De gemeente Londen heeft met dit bedrijf een contract gesloten voor 350 miljoen euro om het systeem vijf jaar lang te beheren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels