nieuws

Utrecht pakt binnenstedelijk niemandsland aan

bouwbreed Premium

utrecht – Van rafelrand van de stad tot aantrekkelijk woon- en uitgaansgebied. Dat is het doel bij de ontwikkeling voormalige Veilinghaven-gebied in Utrecht; een bestemming die past bij de centrale plek in de stad. In het plangebied van 18 hectare komen 950 woningen met – ondanks de hoge bebouwingsdichtheid – veel groen, een museumhaven en horeca.

Er wordt al druk gebouwd. In de eerste fase, grenzend aan de bestaande Dichterswijk, zijn al tachtig huizen opgeleverd. Over vier, vijf jaar kan de hele wijk klaar zijn, schatten de gemeentelijke projectleiders E. van der Gronde en A. van Riezen.

Aannemersbedrijf De Vries & van de Wiel uit Schagen baggert deze winter de toekomstige museumhaven uit. De verwijdering van 8000 kubieke meter zwaar vervuild slib zorgt er gelijk voor dat de haven weer op diepte is.

Het project Parkhaven voltrekt zich in een omgeving waarvoor Utrecht zich lang heeft geschaamd. Het verouderde bedrijventerrein trok vooral marginale bedrijven die gedijen bij de gratie van een goedkope plek.

Wie vanaf het centraal station de Jaarbeurs passeert, op weg naar het roemruchte Kanaleneiland en vervolgens Leidsche Rijn, komt er gelijk middenin. Het uitgestrekte Jaarbeurscomplex met de loodsen en – meestentijds lege – parkeerterreinen doet een flinke duit in het zakje vol lelijkheid. Daarachter doemen alweer de grote loodsen van het Defensieterrein op. Dat zou een volgend project kunnen zijn, overweegt Van der Gronde. Zo kan een nieuwe stedelijke as worden gevormd van het centrum naar Leidsche Rijn. Die gaat dan via de brug in het hart van probleemwijk Kanaleneiland, waarvoor ook al een ambitieus herstructureringsproject op stapel staat.

Het baggeren is een winterklus. Als de damwanden zijn geslagen, kan in het voorjaar begonnen worden met de verdere aanleg van de museumhaven. Ligplaatsen zijn er te koop, voor zeilschepen die voldoen aan de criteria van historisch vaartuig. De bewoners van deze schepen bereiken hun berging op de kade via een deur in de tweede kademuur. Samen met de verlaagde wandelkade vormen deze een verwijzing naar de werfkelders langs de grachten in de historische binnenstad.

Bedrijven zijn uitgekocht, de gebouwen gesloopt. Een paar karakteristieke elementen blijven. Behalve de haven is dat ook het voormalige veilinggebouw, een monument. Het voorgebouw wordt gerestaureerd en biedt daarna onderdak aan sportieve activiteiten en een kinderdagverblijf. De houtconstructie van de monumentale hal met sheddak is gedemonteerd en geschonken aan het Land van Ooit, waar hij weer zal worden opgebouwd. De havenkraan en vier grote zand- en grindtrechters komen nieuw gebouwd terug. Hierin komen atelierruimten.

In de hele wijk wordt ondergronds geparkeerd. Een prestigieus onderdeel zijn de vrije-sectorhuurappartementen die aan de haven, en gedeeltelijk erin, worden gebouwd. Verder zijn het allemaal koopwoningen die worden gerealiseerd, de meeste in het middensegment. Maar er zijn ook al tien starterswoningen, weten van der Grond en Van Riezen. Dat het project goed geschoten is, merken ze wel aan de vraag: de huizen gaan allemaal grif van de hand op deze grootste binnenstedelijke Vinex-locatie van Nederland.

Reageer op dit artikel