nieuws

Schiphol en KLM dreigen met rechter

bouwbreed

schiphol – Schiphol en KLM dreigen het Rijk voor de rechter te slepen vanwege de onevenredige kosten voor de geluidsisolatie van woningen rond de luchthaven. De sector weigert op te draaien voor de meerkosten door prijsafspraken met aannemers en wanbeleid door opdrachtgever Progis.

Staatssecretaris Schultz van Haegen (luchtvaart) is deze week formeel in gebreke gesteld: “Om die reden zien wij ons genoodzaakt thans voorbereidingen te treffen de staat in rechte te betrekken voor alle schade en kosten die wij hebben geleden en nog zullen lijden als gevolg van onrechtmatig overheidshandelen in dit dossier”, schrijven KLM-bestuurder P. Hartman en Schiphol-directeur G. Cerfontaine in de gezamenlijke brief.

De sector ergert zich groen en geel aan de prijsafspraken die zijn gemaakt tussen drie aannemers en opdrachtgever Progis (onderdeel van Rijkswaterstaat). BAM, Dura Vermeer en Heddes hebben tot nu toe 6073 woningen geïsoleerd. De opdrachtgever verwacht dat in totaal 9500 van de 16.000 woningen in het zogenoemde 40 Ke-gebied zullen worden verbouwd. Na de aanbesteding zijn de aannemers vaste prijzen overeengekomen met de opdrachtgever.

Dakisolatie

Afhankelijk van de ligging ten opzichte van Schiphol krijgen de woningen een dag- én nachtisolatie of slechts nachtisolatie. De werkzaamheden bestaan onder meer uit het aanbrengen van dakisolatie, dubbele beglazing, nieuwe kozijnen en deuren. Ook woningen, die een tiental jaren geleden al geluidwerend zijn gemaakt, worden aangepast aan de huidige normen. De kosten per woning komen gemiddeld uit op ruim 120.000 euro.

Volgens Schiphol is dat ruim eenderde hoger dan tegenwoordig marktconform is. Uit onderzoek in opdracht van de sector blijkt bovendien dat andere huizen zijn geïsoleerd dan was afgesproken. Bovendien blijkt het opgeleverde werk vaak niet goed uitgevoerd.

Schiphol heeft Rijkswaterstaat daar meerdere malen op gewezen, maar daar is geen reactie op gekomen. “Dit laatste blijkt uit het feit dat de nog te isoleren woningen op dezelfde organisatie met dezelfde aannemers en contracten worden geïsoleerd.”

Schiphol en KLM zijn bereid om te betalen voor de isolatie van huizen in de geluidszone, maar niet meer dan de afgesproken 516 miljoen euro. De kosten dreigen nu op te lopen tot 862 miljoen euro. “Op deze manier worden we in een open-einde-regeling gemanoeuvreerd. De kosten kunnen torenhoog oplopen, want het isolatieproject is nog lang niet klaar”, licht woordvoerder M. de Bie van Schiphol toe.

De staatssecretaris probeert via een wetsvoorstel de sector alsnog voor de meerkosten op te laten draaien. De sector noemt dat in de brief “onbegrijpelijk” en “onacceptabel”. Bovendien is Schiphol bang dat Rijkswaterstaat hetzelfde zal proberen met de kosten voor te slopen huizen en afhandeling van schadeclaims van bedrijven en particulieren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels