nieuws

Nieuwe Schaeff heeft verbeterde bovenwagen

bouwbreed Premium

ridderkerk – Met de HML 23 stelt Schaeff Terex de kleinste mobiele graver uit de nieuwe serie 3 voor. De machine heeft een bedrijfsgewicht van 6,8 ton en kreeg een verbeterde bovenwagen.

De afgeschuinde voorste hoek van het motorcompartiment steekt bij het draaien niet over de onderwagen uit. De voorste linker cabinehoek draait binnen de achterste radius. De gepatenteerde Knickmatik-constructie van Schaeff verschuift de graafarm 880 millimeter naar rechts en 735 millimeter naar links. Met de afgeschuinde hoek van het motorcompartiment kan de HML 23 bijvoorbeeld vrijwel direct parallel langs een gevel graven. De machine gebruikt bakken van 65 tot 270 liter.

Uitbreekkracht

De fabrikant verbeterde de strip- en uitbreekkracht met zo�n 8 procent tot respectievelijk 30.000 en 38.000 newton. De tweedelige samengestelde giek graaft 3510 millimeter diep en bereikt een hoogte van 5090 millimeter. De lepelsteel draait maximaal 183 graden; 14 procent meer dan bij de voorganger mogelijk was. De vooras pendelt 18 procent meer tot 14 graden en kan zo obstakels tot 200 millimeter hoog nemen. De hydraulische besturing biedt een stuurhoek van 35 graden. De onderwagen heeft een draaicirkel van 6700 millimeter.

Bekrachtigde rem

Schaeff verving de mechanische rem van de vorige modellen door een bekrachtigde rem. Tijdens het graven worden de wielen beremd wat de stabiliteit ten goede komt. De HML 23 draait op een viercilinder Deutz-diesel van 44 kilowatt. Het uitlaatgas voldoet aan de normen die de EU daar vanaf 1 januari 2004 aan stelt.

Door de afgeschuinde hoek van het motorcompartiment kan de HML 23 ook vrijwel parallel langs een gevel werken.

Reageer op dit artikel