nieuws

Grote marges bij risico Betuweroute

bouwbreed

den haag – De projectorganisatie van de Betuweroute houdt een marge van 20 procent aan voor het berekenen van de risico�s. De kosten daarvan komen naar verwachting uit tussen de 213 en 320 miljoen euro. Dat staat in de veertiende voortgangsrapportage van de Betuweroute die minister Peijs (verkeer) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. […]

den haag – De projectorganisatie van de Betuweroute houdt een marge van 20 procent aan voor het berekenen van de risico�s. De kosten daarvan komen naar verwachting uit tussen de 213 en 320 miljoen euro.

Dat staat in de veertiende voortgangsrapportage van de Betuweroute die minister Peijs (verkeer) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Deze extra post komt geheel voor rekening van de risicoreservering van 985 miljoen euro.

De post onvoorzien van het megaproject telde 277 miljoen euro. Inmiddels is daarvan meer dan de helft gebruikt, zodat kan worden geconcludeerd dat de pot absoluut ontoereikend is. Bij de risico�s is ook 59 miljoen euro geteld voor het aanvullen van deze post.

De grootste post, de sprinklers, vormde een heikel punt bij de toestemming van de Kamer aan Peijs voor een greep uit de risicoreservering. De sprinklers ter waarde van 104 miljoen euro zijn 65 miljoen euro duurder dan de even veilige zware ventilatie. Omdat diverse gemeenten echter al bouwvergunningen voor de tunnels hadden verleend met een dergelijke sproei-installatie stond zowel de minister als de Tweede Kamer voor het blok. De keuze voor de goedkopere variant zou immers betekenen dat de minister de bouwvergunningen moest herroepen en dat zou een vertraging op kunnen leveren van twee jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels