nieuws

Digitale kennistelefoon in zwang

bouwbreed

delft – Het gaat goed, té goed eigenlijk met de respons op het verzoek om vragen op technisch gebied te stellen via de nieuwe website www.kennistelefoon.nl. Verwachtten de initiatiefnemers van kennistelefoon maandelijks enkele technische vragen, de non-profit organisatie ontvangt er momenteel een paar per dag.

Sinds enkele weken functioneert de website www.kennistelefoon.nl voor mensen met vragen op technisch gebied. Volgens Karel Zelisse, een van de initiatiefnemers van de website, komen bij kennistelefoon meer aanvragen binnen dan aanvankelijk verwacht.

“Het gaat eigenlijk té goed”, aldus Zelisse, want wie op zoek is naar het antwoord op een ingewikkelde technische vraag kan in veel gevallen gewoon terecht bij een gangbare zoekmachine op het internet.

Hoewel het zeer aantrekkelijk is bij de kennistelefoon een vraag te stellen die een gezaghebbend specialist gegarandeerd binnen 48 uur beantwoordt, is de kennistelefoon juist bedoeld voor specifieke technische vragen waarvoor het antwoord niet direct bij bijvoorbeeld Google is te vinden.

Alle experts die zich inzetten voor de kennistelefoon, ontvangen na een preselectie alle vragen anoniem. Het anonieme karakter geeft de vragensteller de garantie dat hij niet bang hoeft te zijn dat een expert de vraag gebruikt om zijn eigen product te slijten. Als het een goede vraag is, neemt iemand van kennistelefoon contact met de vragensteller op.

Als voorbeeld geeft Zelisse de vraag van een kalkzandsteenfabrikant die wilde weten of het mogelijk was kalkzandstenen in de fabriek al te voorzien van vellingkanten. Via een expert kreeg de fabrikant een doorverwijzing naar een universiteit in Duitsland waar expertise aanwezig was op het gebied van het zagen van steenachtige materialen.

Op de meeste vragen komen één tot vier antwoorden. Maar niet altijd levert een vraag een concrete oplossing. Zelisse: “Iemand wilde weten of het mogelijk was om vanuit een voertuig de werking van een katalysator van een ander voertuig te beoordelen. Het antwoord van een expert was duidelijk: nee.”

De kennistelefoon dient als gratis medium voor de vragensteller die op het gebied van bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, klimaatbeheersing of productontwikkeling zijn vraag kan formuleren. In totaal zijn ruim tachtig hightech instellingen en bedrijven uit de regio Delft aangesloten, waaronder: TU Delft, TNO, IHE, het Nederlands normalisatie instituut en het Waterloopkundig laboratorium.

De non-profit organisatie kennistelefoon wil producten en productiemethoden helpen verbeteren maar kan ook speur- en ontwikkelingswerk doen. Op dit moment werken vier �techneuten� belangeloos voor kennistelefoon naast hun reguliere werk.

Het initiatief voor de vraagbaak komt van Technet, vereniging van Delftse, Leidse en Rotterdamse hightech instellingen en bedrijven en wordt financieel gesteund door de gemeente Delft en de stichting Delft kennisstad.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels