nieuws

Den Haag moet swingen waar het stil is geweest

bouwbreed Premium

den haag – Wanneer houdt het centrum van Den Haag op een permanente bouwput te zijn? Gedurende een ogenblik verschiet wethouder Bruno Bruins van kleur. “Ons centrum is géén doorlopende bouwput. Wel doen we er alles aan om de binnenstad aantrekkelijk te maken. Dat maakt bouwen onvermijdelijk.”

Den Haag aan de vooravond van grote veranderingen. Vanuit zijn werkkamer kijkt Bruins uit op het project Spuimarkt, een inititiatief dat de hartslag van Den Haag moet stimuleren.

Recht tegenover het stadhuis gaat de bestaande bebouwing tegen de vlakte en verrijzen een grote bioscoop, grandcafés en winkels.

Een stukje verderop aan het Rabbijn Maarsenplein komen 76 woningen. Dat wil zeggen, appartementen met op de begane grond winkelruimten en een parkeergarage voor 85 auto�s. In een volgende fase worden warenhuizen en een voormalige bioscoop herontwikkeld. Voorts wordt onderzocht of de huidige parkeerplaats van de Bijenkorf kan worden bebouwd.

Trekker van het Spuimarktproject is de ontwikkelingscombinatie Spuimarkt. Deze bestaat uit ING Real Estate, AM Vastgoed en BAM Vastgoed. Het project bestaat uit 53.000 vierkante meter winkels, horeca en uitgaansgelegenheden. Het gaat daarbij om een nieuw onderkomen voor C&A, een bios-coop met negen zalen, winkels, grand cafés en zo�n tweehonderd huizen.

Als de ontwikkelingscombinatie Spuimarkt het project volledig heeft afgerond, is de Grote Marktstraat veranderd in een wandelpromenade. De nieuwbouw kost een investering van rond de 123 miljoen euro.

De nieuwbouw verrijst op een historische plek. Het gebied rond het Spui werd vanaf de vijftiende eeuw bewoond. En dat liet zijn sporen na. “Het zat vol met interessante resten uit het verleden. Archeologen vonden er onder meer een oude waterput, een houten waterleiding en sieraden”, somt Bruins op. Nu deze vondsten zijn veilig gesteld, is de bouw in volle gang.

Eind 2005 moet het karwei geklaard zijn. Dan opent de bios-coop zijn deuren en is de laatste hand gelegd aan het nieuwe onderkomen van kledingzaak C&A en andere winkelpanden. “We gaan uit van het adagium kort en snel. De bouw duurt niet langer dan strikt noodzakelijk”, benadrukt Bruins.

Over verkeersoverlast die het bouwen in het hartje van de stad met zich meebrengt, maakt de wethouder zich geen zorgen. En ook het winkelend publiek zal weinig hinder ondervinden van de bouw. “We hebben ervaring met bouwen in het centrum en we beperken de overlast zoveel mogelijk.

Zo hebben we tijdens de sloopwerkzaamheden vaste tijden ingesteld waarop het puin mag worden afgevoerd via vaste routes. Om te voorkomen dat mensen onder het stof komen te zitten, wordt er gewerkt met een systeem dat het puin nathoudt, zodat het niet gaat stuiven.”

Voor het winkelend publiek blijft het centrum volgens Bruins bereikbaar, mede doordat de tramtunnel op 19 oktober volgend jaar in gebruik wordt genomen, zodat het openbaar vervoer niet wordt gehinderd door het bouwverkeer.

Het normale verkeer wordt via routes, die vanaf de Utrechtse baan zijn aangegeven, voorbij de bouwplaats geloodst.

Ondergrondse parkeervoorzieningen die ook deel uitmaken van de tramtunnel, voorkomen dat het publiek de auto niet kwijt kan.

“De binnenstad moet levendig zijn”, betoogt Bruins. “Wat we willen bereiken is dat er voor iedereen wat te beleven is. Mensen moeten het centrum bezoeken met een gevoel van vol verwachting klopt ons hart. Dat willen we bereiken met een aantrekkelijk aanbod van winkels en horeca. Den Haag moet gaan swingen op plaatsen waar het heel lang stil is geweest.”

�We beperken de overlast zoveel mogelijk�

Reageer op dit artikel