nieuws

Boortunnel ruim voor kerst klaar

bouwbreed

hoogmade – De Portugese en Franse bouwers zijn klaar met het boren van de Groene Harttunnel. Op 20 meter na is de 7160 meter lange tunnel geboord. De tunnelboor Aurora staat tot half januari stil totdat de eindschacht in Hazerswoude-Dorp is afgebouwd. De combinatie Bouygues/Koop werkt daar nu dag en nacht aan.

De honderd man die zich met het boorproces bezighouden, gaan met de kerst naar huis maar komen begin januari op volle sterkte terug voor de laatste loodjes. De tunnelboormachine heeft het traject tussen Hoogmade en Hazerswoude-Dorp veel sneller afgelegd dan gedacht. De Aurora haalde een snelheid van tussen 12 en 20 meter per dag. Na een aanloopperiode waarbij gemiddeld 12 kilometer werd gehaald, liep het tempo snel op. De projectorganisatie ging van tevoren uit van een gemiddelde van 9 meter per dag.

Volgens de planning zou de Aurora 15 februari bij het eindpunt arriveren. Elke dag dat de tunnel later klaar is, had de bouwer een boete van 136.000 euro moeten betalen. Daarvan is helemaal geen sprake. De combinatie kreeg daarentegen wel 12 miljoen euro van het Rijk, omdat de boor noodgedwongen drie maanden stilstond bij Bent, omdat de benodigde vergunningen niet rond waren. In totaal kost de tunnel ruim 400 miljoen euro.

Nu is de boor geparkeerd in de zogenoemde plug, de betonnen overgangsconstructie net voor de eindschacht. Tot en met zaterdag 20 december wordt dag en nacht aan de schacht gewerkt. �s Nachts zijn de werkzaamheden beperkt tot betonvlechten om de overlast voor de omgeving te beperken.

Na het laatste stukje wordt de boormachine uit de schacht gehesen en gedemonteerd. Het is nog onduidelijk wat er dan mee gebeurt, maar dat beslist de Franse eigenaar NFM. Er is al belangstelling getoond voor de al afgeschreven machine uit China. “We gaan er vooralsnog vanuit dat de onderdelen van de Aurora naar de sloop moeten”, aldus een woordvoerster van de projectorganisatie van de hsl.

Waarschijnlijk blijft een aantal onderdelen voor de oven gespaard, zoals de honderden ijzeren beitels waarmee de Aurora zich een weg door het Groene Hart heeft gebaand. De beitels zijn het meest slijtagegevoelige onderdeel van de boor. “Sommige mensen hebben hiervoor al 50 euro geboden. Dat heeft ons aan het denken gezet. We zijn van plan ze per opbod te verkopen en de opbrengst aan een goed doel over te maken.”

De verwachting is dat de ruwbouw in februari 2005 klaar is en vanaf april 2007 zullen de treinen met een snelheid van 300 kilometer per uur door de tunnel razen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels