nieuws

Arbeidsintensieve versterking brugdekken A28

bouwbreed

zwolle – Zon 25 kilometer koolstoflamel is de afgelopen maanden handmatig aangebracht aan de onderzijde van zeven viaducten bij Zwolle. Vandaag is het zover, de medewerkers van Bouwcombinatie Salverda/Schagen BV mogen definitief hun armen laten zakken.

Begin september werd begonnen met de voor Europa unieke wijze van versterken van brugdekken. Om de groeiende verkeersstromen op de A28 bij Zwolle meer ruimte te geven, worden er spitsstroken aangelegd. Het Rijk heeft immers toegezegd knelpunten uit de file top-50 versneld aan te pakken.

Het betreffende tracé is 6 kilometer lang en omvat dertien viaducten. Zeven daarvan zouden niet voldoen aan de nieuwe verkeersklasse 60 voor wegbelasting.

Afbreken en opnieuw aanleggen was te duur en zou ook te veel tijd vergen. In januari moeten de spitsstroken in gebruik worden genomen. De voorbereidingen begonnen halverwege dit jaar.

De brugdekken versterken met een uitwendige staal- of betonconstructie zou ongewenst verlies aan doorrijhoogte kunnen opleveren. De onderzijde van de brugdekken versterken met staalstrippen zou een kostbare tijdelijke ondersteuningsconstructie vergen. En voor het vastzetten van stalen lamellen zou men te veel verzwakkende gaten door de bestaande wapening moeten boren.

Koolstoflamellen zijn veel lichter, maar er is in Nederland nog weinig ervaring mee opgedaan. Lijmwapening tast de betonconstructie niet aan, maar kan wel veel extra trekspanningen opvangen.

De Bouwdienst van Rijkswaterstaat was op de hoogte van eerdere goed gelukte kleinschalige projecten met verlijmde lamellen.

Pilotproject

Zo had Salverda al eens viaducten bij de A10 versterkt met koolstofvezelwapening. Om die reden kwam het bedrijf ook voor de A28-viaducten al snel in beeld als uitvoerende partij. Het werk is echter wel openbaar aanbesteed.

De Bouwdienst besloot om het werk tot pilotproject uit te roepen. Want er moeten de komende jaren in ons land in hoog tempo nog de nodige spits- en plusstroken worden aangelegd en er zijn veel, vooral wat oudere viaducten die de weelde van een toenemende verkeersbelasting niet kunnen dragen. Een zowel technisch als economisch aantrekkelijke versterkingsmethode, die tevens tijdwinst oplevert, is dus welkom.

Opdrachtgever Bouwdienst heeft Adviesbureau Wagemaker allerhande sterkteberekeningen laten uitvoeren aan de lamelwapening. Daarvan zijn in Zwolle drie verschillende typen ingezet: van Sika een in één richting werkend lamel en van Tradecc zowel een in twee richtingen werkend lamel als een versie met een extra hoge elasticiteitsmodulus.

Alle lamellen worden met de hand aangebracht door een tilploeg. Het is een arbeidsintensieve klus, want per 2 meter lamel is één tiller nodig en sommige lamellen waren tot 17 meter lang.

Kruiwagenwiel

Voor het aanbrengen van de lijmlaag en het stevig aandrukken tegen het brugdek heeft Salverda enkele eenvoudige eigen hulpmiddelen bedacht, zoals een kruiwagenwiel als aandrukrol.

Het drogen van de lijmlaag duurt ongeveer drie uur. Vandaar het verzoek aan met name het vrachtverkeer om rustig te rijden en al te grote trillingen te vermijden.

Met een vlonderdek op 2 meter onder het brugdek, rondom zeildoek én enkele heteluchtkachels is onder elk viaduct een verantwoorde werkplek gemaakt.

Dat was niet alleen prettig voor de tilploeg, maar ook nodig om de vereiste relatieve luchtvochtigheid voor het verlijmen te bereiken. Op zeker moment zijn zelfs vochtvreters ingezet om te kunnen doorwerken.

Volgens J. Hagesteijn, hoofd uitvoering Bouwdienst, is het verlijmen een zeer uitvoeringsgevoelige en vakbekwame bezigheid. “Het is dan ook wezenlijk dat de aannemer zijn werkproces onder controle heeft.

De keuze voor Salverda leunt mede op het KOMO-procescertificaat van dit bedrijf.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels