nieuws

Vijftig uur om fly-over aan te sluiten

bouwbreed Premium

rotterdam – Afgelopen weekend is binnen vijftig uur de klus geklaard om het spoor naar Den Haag aan te sluiten op de gloednieuwe fly-over in de sporendriehoek Rotterdam bij Blijdorp. De reiziger richting Den Haag zal vanaf maandag hooguit merken dat de trein iets omhoog gaat. Het is maar één van de zestien sporen in de driehoek die op de schop gaat.

“We werken vanaf 2002 in acht fases en zijn ongeveer halverwege”, vertelt Tjerk Bouwman, projectleider uitvoeringscoördinatie. Hij is belast met de afstemming tussen de twintig aannemers en zestig deelcontracten waarmee het hele project te maken heeft.

De complete herinrichting van de driehoek net voor het Centraal Station is het gevolg van de komst van de hsl. Deze paar kilometer bij Rotterdam West is het enige deel dat niet volgens design&construct op de markt komt. “De zestig deelcontracten zijn allemaal openbaar aanbesteed en daar hebben we geen spijt van.”

Het terrein is een grote bouwput met overal bergen zand en steenslag waar voortdurend treinen voorbij razen. De zestien sporen gaan zo min mogelijk buiten gebruik en dat zorgt voor heel wat hoofdbrekens op het punt waar de hoge snelheidslijn op het bestaande spoor aansluit.

Het terrein is zoveel mogelijk afgesloten voor derden. Nadat enkele zaagtafels waren gestolen, is de bewaking verscherpt. Wel zitten meters graffiti op de zijkant van de fly-over. “De aannemer had de stijger eerder moeten weghalen”, reageert Bouwman met een glimlach. Die is contractueel verplicht na oplevering van de tweede fly-over de �verfraaiingen� te verwijderen.

Bommen zijn niet gevonden, wel twee ooievaarsnesten die speciaal zullen worden overgetakeld. Ook de bezoekers van de dierentuin kunnen goed volgen hoe het werk vordert. Het deel waar zij onder het toekomstige spoor van de hsl doorlopen, is extra beveiligd tegen vallende voorwerpen.

Afgelopen weekend is in vijftig uur de gloednieuwe fly-over aangesloten op het bestaande spoor. Van kwartier tot kwartier ligt de strakke planning vast en op maandagochtend 5:50 uur moet het spoor worden vrijgegeven. Afgelopen vrijdag kon voor het laatst zonder gevaar worden gelopen over het imposante kunstwerk van een halve kilometer. Komende week wordt het naastgelegen spoor afgebroken waar vanaf volgend jaar de tweede fly-over komt.

Daar onderdoor rijdt over een paar jaar de supersnelle trein, al moet die in de bocht afremmen tot 60 kilometer om daarna het station binnen te rijden. “Het is een geluk dat de trein zo snel daarna moet stoppen, want anders hadden we nooit zo�n scherpe bocht kunnen maken.”

De 25 meter lange heipalen die voor de zettingsvrije plaat van de hsl worden gebruikt, steken nog een meter boven de grond. Ter hoogte van de dierentuin staan de heipalen zeer opvallend scheef. Dat is geen foutje, maar geeft extra stabiliteit in de hele slappe grond waar straks constant treinen zullen afremmen en optrekken.

Bouwman merkt dat de bouwers weer trots zijn op hun werk en langzaam maar zeker over de schroom naar aanleiding van de bouwfraude heenkomen. “De hele sector ging door het slijk, terwijl het toch echt om excessen gaat. Maar ja, vier jaar geleden met Sebrenica was het leger aan de beurt en was het geen pretje om bij Defensie te werken.”

Reageer op dit artikel