nieuws

Uitgekiend watermanagement in Twentekanaal

bouwbreed Premium

hengelo – Pompverhuurbedrijf Nijhuis van der Kamp uit Zwolle heeft langs het Twentekanaal een aantal noodpompinstallaties en een netwerk van leidingen geïnstalleerd om waterleverancier Vitens te kunnen voorzien van schoon drinkwater én om boten die de sluis bij Hengelo passeren slim te schutten zoals dat zo mooi heet.

Het Twentekanaal tussen de Enschedese haven en de sluis bij Hengelo is sinds augustus ernstig vervuild met een cocktail van giftige stoffen na de brand bij bandenfabrikant Vredestein. Om boten door de sluis te laten, zijn pompinstallaties noodzakelijk om geen verontreinigd water in het schone deel van het Twentekanaal te laten komen.

Bedrijfsleider J. Ferwerda van Nijhuis van der Kamp legt bij de sluis uit hoe het werkt: “We hebben hier twee leidingenstelsels gelegd met een vacuümpomp en een hevelinstallatie. We laten de sluiskolk eerst vollopen met vervuild water, waardoor de boten door de sluis kunnen varen. Per uur wordt er circa 1000 kuub water in de sluis gepompt. Daarna gaan de sluisdeuren weer dicht en wordt het vervuilde water weer in het verontreinigde deel teruggepompt. Vervolgens wordt de sluiskolk gedurende 18 uur gespoeld. Vanuit het schone deel van het kanaal wordt schoon water in de kolk gepompt.”

Normaliter heeft Vitens het gehele Twentekanaal tot haar beschikking om haar drinkwaterbuffer voor Enschede aan te vullen. Het innamepunt ligt echter in het vervuilde gedeelte en is daarom nu afgesloten. Via een stalen (om)leiding van 2,5 kilometer langs het kanaal gelegd wordt het water getransporteerd naar het innamepunt. De pompen kunnen precies de hoeveelheid water leveren die de waterleverancier nodig heeft om de drinkwaterbekkens te voorzien.

“Vitens geeft aan hoeveel kuub water ze per uur nodig heeft. Via een computergestuurde unit kunnen we precies de verhouding zien hoeveel water naar het innamepunt wordt gepompt en hoeveel Vitens nodig heeft. Die gegevens zijn noodzakelijk om overstromingen of leegstand van de voorraadkelder in het innamepunt te voorkomen. In beide situaties kunnen de pompen beschadigd raken.

De besturing in de pompunit van Nijhuis van der Kamp en de controlekamer van Vitens 2,5 kilometer verderop staan met elkaar in verbinding, zodat beide partijen precies weten wat ze aan elkaar hebben.

“Het systeem draait sinds enkele weken en tot dusver werkt het perfect”, stelt technisch specialist uitvoering P. Meijer van Vitens tevreden.

En mocht de voorraadkelder toch dreigen te overstromen, zit er altijd nog een pneumatisch bedienbare klep in het inlaatpunt die in geval van calamiteit dichtslaat. Veiligheid gaat immers boven alles bij dit noodproject dat voorlopig nog wel even van kracht zal zijn.

Reageer op dit artikel