nieuws

Speciale hars kan direct over vers beton

bouwbreed

amsterdam – Drie weken tijdwinst belooft kunststofproducent Sto Isoned met de epoxyslijtlaag die over vers afgevlinderd beton kan worden aangebracht. In de parkeergarage onder de Amsterdamse Stopera moet de Duitse firma deze claim waarmaken.

Het werk onder de Stopera is momenteel in volle gang. In fases wordt de 11.000 vierkante meter grote parkeergarage van een nieuwe toplaag voorzien. De oude asfaltlaag was helemaal los komen te liggen en is er vorig jaar afgeschraapt.

Eigenaar, de dienst Parkeergebouwen Amsterdam, stond na de renovatie een strakke vloer met ingezand epoxy voor ogen. Dat betekende wel dat een afstand van zo�n 3 centimeter moest worden overbrugd teneinde het verschil op te vangen tussen een dikke asfalt- en een dunne epoxylaag. De bestaande putten voor de waterafvoer mogen immers niet ineens 4 centimeter boven de vloer uitsteken, evenmin als de dilatatievoegen. Er moest dus een uitvullaag van zandcement worden aangebracht.

Normaal gesproken kan daar pas na 28 dagen een toplaag op worden aangebracht, als het zandcement zijn eindsterkte heeft bereikt en nauwelijks nog vocht afscheidt. Dat betekent een flink verlies bij de exploitatie van de parkeergarage.

De Nederlandse vertegenwoordiging in Tiel van de Duitse firma Sto wist de dienst Parkeergebouwen Amsterdam te overtuigen dat het sneller kan. Dat is vooral te danken aan een tweecomponenten epoxy-primer die immuun is voor vocht. Sterker, doordat de laag direct wordt afgesloten, verloopt het hydratatieproces van de zandcementvloer volgens A. Rau van Sto Isoned veel beter. Er treden minder krimpscheuren op en de eindsterkte is groter.

Rau kreeg de gemeente Amsterdam uiteindelijk zover het product voor te schrijven in het bestek. Dat gebeurde na een bezoek aan een parkeergarage van 180.000 vierkante meter bij de luchthaven van Frankfurt. Deze garage was vlak daarvoor succesvol gerenoveerd. De aannemer die het werk zou krijgen, moest dus gebruik maken van het toplaagsysteem van Sto Isoned. Want de kunststofproducent bood een garantie van tien jaar op de slijtlaag.

Om die garantie waar te maken moet de uitverkoren aannemer Hemubo uit Almere het epoxysysteem aanbrengen onder strikte supervisie van Sto Isoned. Rau legt uit hoe de standaard procedure werkt: Drie uur na het vlinderen wordt de vloer opgeruwd met een kunststof bezem, door medewerkers die zich voorzichtig met estrich-schoentjes op de nog zachte betonvloer wagen. Daarna gaat de tweecomponenten primer, de zogenaamde frisch beton schutz, eroverheen die licht wordt ingezand. Een dag later gaat er een driecomponenten gietvloer overheen, die overmatig wordt ingezand met behulp van een straalketel. Weer een dag later gaat er een kleurlaag overheen, die het zand verzegelt.

De epoxylaag is zeven dagen later begaanbaar, maar het uitharden van de zandcement onderlaag vergt dan nog een paar dagen. Twee weken na het aanbrengen zit die laag op 70 procent van de eindsterkte en mogen de auto�s er weer overheen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels