nieuws

Randstadrail effent weg voor netkous

bouwbreed

den haag – De projectorganisatie Randstadrail effent de weg voor de aanleg van deze lightrailverbinding in de regio Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam. Een reeks relatief kleine werken is hiervoor al aanbesteed. De aanbesteding van het railproject zelf zal in het eerste kwartaal van 2004 beginnen – in een groot aantal deelprojecten.

Op de Beatrixlaan in het centrum van Den Haag wordt de noordelijke rijbaan verlegd om ruimte te creëren voor de bouwplaats van de �netkous�. Zo heet het viaduct van ongeveer 400 meter lengte dat het al bestaande tramviaduct over de Utrechtsebaan verbindt met de spoordijk bij het NS-station Laan van Nieuw Oost-Indië.

De netkous is een open buisconstructie die, door de relatief grote constructieve hoogte, ruime overspanningen mogelijk maakt. Zodoende kan met relatief weinig kolommen worden volstaan, waardoor het uitzicht op maaiveldniveau intact blijft. Het uiterlijk van de koker doet denken aan een netkous, vandaar de naam.

Kantorenwijk

In deze netkous bevindt zich ook een station, middenin de snel groeiende kantorenwijk aan de zuidoostkant van het Haagse Bezuidenhout.

De sneltram passeert onder meer het juist gereedgekomen prestigieuze kantoor- en appartementencomplex Center Court en het nog grotere in aanbouw zijnde Prinsenhof. Bij de spoorlijn draait zij scherp om – toevallig – het hoofdkantoor van Siemens Nederland.

Siemens is een van de bedrijven die dingen naar de opdracht om lightrailvoertuigen en apparatuur te leveren voor Randstadrail. Een buitenkansje, besloot de internationale gigant, en plaatste twee modellen lightrailvoertuigen uit zijn assortiment in de tuin. Het model Avanto moet de Haagse HTM doen watertanden, terwijl Siemens voor de Rotterdamse RET de Mo.Mo in de aanbieding heeft.

De Avanto is een sneltram met een maximumsnelheid van 105 kilometer per uur. Bij Randstadrail volstaat vooralsnog 80 kilometer per uur. Het recent ontwikkelde voertuig is onder meer al besteld door Houston, San Diego en Parijs. De HTM gaat volgens plan rijden in Den Haag en Zoetermeer. Stadinwaarts worden het voorbij station Den Haag Centraal stadstrams.

In Rotterdam gaan de lightrailtreinen verder op het metronet, vandaar dat de RET een daarbij passend type voertuig nodig heeft. Bijvoorbeeld de Mo.Mo. Dit staat voor Modulaire Metro. Deze is onder meer al gekocht door Wenen, Praag, en Boston. In het Duitse Neurenberg gaan ze vanaf 2006 voor het eerst zonder bestuurder rijden, aldus Siemens.

De aanbesteding van het rollend materieel vindt volgend jaar plaats. Behalve Siemens zijn hiervoor het Franse Alstohm, het Canadese Bombardier en het Spaanse CAF geselecteerd. De voertuigen moeten geschikt zijn voor de Haagse netspanning (600 volt, de Rotterdamse 750 volt) en die op de voormalige treinsporen (1500 volt). Het ingewikkeldste aan Randstadrail zijn echter niet de voertuigen, maar de integratie van de veiligheidssystemen van RET en HTM.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels