nieuws

Nieuw transferium demontabel

bouwbreed Premium

berkel en rodenrijs – Negen transferia telt ons land en ze trekken aardig wat automobilisten, maar veel groei lijkt er niet in te zitten. Gemeenten en provinciebesturen aarzelen: moeten er nog meer bijkomen? Wellicht kan het nieuwe Light Modular Transfer System (lmts) ze op andere gedachten brengen. Dat is demontabel en relatief goedkoop, ondermeer vanwege dubbel grondgebruik.

“Het lmts wordt over bestaande wegen gebouwd, bijvoorbeeld naast een viaduct waarover de streek- of stadsbus rijdt. Dat scheelt aan grondkosten en kan veel maatschappelijke weerstand wegnemen, zoals wij nu ervaren in Eindhoven,” aldus R. Stijger van Bergenschenhoek Civiele Techniek uit Berkel en Rodenrijs. Gemeente Eindhoven wil een transferium realiseren op een stuk bosgrond, hetgeen door een milieuorganisatie dreigt te worden tegengehouden. Lmts kan daar de impasse doorbreken en de bouw van het transferium voor de opdrachtgever financieel ook nog eens aantrekkelijker maken.

“Het systeem is eigenlijk heel simpel,” zegt Stijger, “Met behulp van meerplatige stalen delen wordt over de weg een tunnel neergezet, zoals dat bijvoorbeeld op de Veluwe al is gedaan bij wildviaducten. We maken daarbij gebruik van gebogen profielplaten en gaan uit van een standaardbreedte van 15 meter.”

Parkeergarage

Na het aanstorten met grond kan boven op de tunnel een parkeergarage worden neergezet. Vaak zal ter plekke al een af- en toerit aanwezig zijn. Bij bijzonder grote overspanningen kan gebruik worden gemaakt van een zwaardere doosconstructie met betonnen fundering.

Het principe is overigens ook toepasbaar bij gelijkvloerse kruisingen, aan- en afvoerwegen naar bedrijfsterreinen enzovoort, aldus Stijger. Met het Light Modular Transfer System is op meerdere manieren geld te besparen. Dat begint al bij het dubbele grondgebruik, dat met name in een stedelijke omgeving veel budgettaire weerstand kan wegnemen.

Vervolgens zijn de bouwkosten vrij laag door de snel te plaatsen stalen boogconstructie. De parkeergarage wordt modulair opgebouwd en kan later gemakkelijk worden uitgebreid als de belangstelling voor het overstappen toeneemt. Wat opdrachtgevers vooral zal aanspreken is het geheel demontabele karakter. Voldoet het transferium op de gekozen plek niet of wijzigen de plaatselijke verkeersstromen, dan kan het in z�n geheel naar een geschiktere locatie worden verplaatst.

Gemeente en provincie worden dan niet met nieuwe, hoge aanschafkosten geconfronteerd. De enige kosten zijn die van de demontage, verplaatsing en wederopbouw.

Is transferia-bouw nu vooral een overheidsaangelegenheid, als de aanlegkosten fors dalen komen ook vervoersmaatschappijen in het zicht als opdrachtgever. Want om automobilisten de bus in te krijgen, moet de overstap letterlijk zo snel en eenvoudig mogelijk worden gemaakt.

Als de overheid minder geld kwijt is aan de bouw van transferia, kan dat worden gestoken in zaken als gratis busvervoer. Niet voor niets wordt daarmee binnenkort een proef gestart op het traject Leiden-Den Haag.

Het Light Modular Transfer System is bedacht en ontwikkeld door Copier Adviesbureau, gevestigd in Ede.

Voor de realisatie is een partnerschap aangegaan met Bergschenhoek Civiele Techniek voor het tunnelbouwgedeelte, Van Ledden Infra voor de infrastructurele kanten ervan en Aan de Stegge Twello voor de bouw van de parkeergarages.

Reageer op dit artikel