nieuws

Loopbrug Afsluitdijk 17 centimeter omhoog

bouwbreed Premium

den oever – In afwijking van de werkomschrijving heeft Heijmans Beton- en Waterbouw de voetgangersbrug bij het monument op de Afsluitdijk uit veiligheidsoverwegingen en op grond van uitvoeringstechnische argumenten omhoog gevijzeld in plaats van gehesen.

“Het is voor ons een erg interessante klus”, zegt ing. M. Makkink, senior projectleider Verplaatsingstechnieken van Heijmans over het omhoog vijzelen van de brug. Dit gebeurt in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS), omdat de doorrijhoogte niet aan de eis voldeed. In de werkomschrijving stelde RWS voor de twee brugdelen, elk met een lengte van 20 meter, van de pijlers te hijsen en na verhoging van de opleggingen weer terug te leggen. Makkink: “Een probleem bij dit voorstel was dat bezoekers van het monument, bij afwezigheid van een brug, de vierbaans snelweg mogelijk te voet zouden kruisen. Bovendien wisten we niet hoe vast de brugdekdelen zouden zitten.”

De brug die uit 1963 dateert, heeft een betonnen brugdek met een breedte van 2,2 meter en is voorzien van een HEB 500 als wapening in een smalle voet van 40 centimeter. “De brug was eigenlijk een soort bottleneck voor RWS want de vrije ruimte onder de brug was 3 centimeter lager dan de wettelijke eis van 4,5 meter”, legt Makkink uit. Voor een extra marge komt het brugdek nu op 4,64 meter.

De koppeling van de pijlers aan het dek is gewaarborgd met Dywidag-staven, omgoten met bitumen. “We weten dat de brugdekdelen 30 ton per stuk wegen, maar je weet vooraf niet welke kracht je nodig hebt om ze los te trekken. Daarom hebben we voorgesteld de dekdelen los te vijzelen, zodat het proces beheersbaar bleef en de brug toegankelijk bleef voor bezoekers.” Uiteindelijk bleek een kracht van 20 ton nodig om de dekken los te drukken.

Overbemeten

Volgens Makkink maakt het relatief geringe gewicht van de dekdelen het werk moeilijker. “Als een brugdek bijvoorbeeld 300 ton weegt, is de verticale kracht zo groot dat wind- en stootkrachten van geringere invloed zijn.” Daarom heeft de aannemer op de winderige Afsluitdijk gekozen voor overbemeten vijzels met een brede voet.

Aan de zuidkant was ruimte genoeg om het brugdek om het maaiveld af te stempelen. Bij de middenpijler en noordkant koos de aannemer voor afstempeling op stalen kransen. “Aan de noordkant zit een talud waardoor afstempeling op het maaiveld niet mogelijk is. Bij de middenpijler is de ruimte er wel, maar uit veiligheidsoverwegingen is voor een stalen krans gekozen. Als iemand door de vangrail de stempeling omver rijdt, komt het brugdek immers naar beneden.”

De brugdekken liggen nu op de nieuwe betonnen nokken voorzien van een rubberen slab en een laag epoxy voor de egale krachtafdracht.

Reageer op dit artikel